Bilety na: Jean Genet "Pokojówki"
Pułtusk, Plac Teatralny 4
23.01.2026, g. 19:00 (piątek)
cena - od 90,00 pln
Organizator: Miejskie Centrum Kultury i Sztuki w Pułtusku
Zakończenie sprzedaży online: 23.01.2026, g. 16:00
Jean Genet "Pokojówki"
Zapraszamy do obejrzenia sztuki Jeana Geneta "Pokojówki" w tłumaczeniu Aleksandra Wata. Utwór uznany został za arcydzieło dramaturgii XX wieku, jako ostra satyra na świat mieszczański, ale przede wszystkim za obraz ludzkiej zależności i wykluczenia. Przy czym autor nadał swojemu utworowi niezwykłą formę. Prosta, niemal banalna anegdota opowiada o tym jak dwie kochające i nienawidzące swą panią służące odgrywają (w ramach rekompensaty za doznawane upokorzenia) codzienny rytuał jej zabijania. Reżyserują przy tym swoje gesty i działania, a nawet zamieniają się rolami. Dowiadujemy się także, że w akcie zemsty wysłały na policję anonim, oskarżający kochanka pani o kradzież.
Siła genialnego pomysłu Geneta polega na przeciwstawianiu prawdy zmyśleniu, a realnej rzeczywistości teatrowi. Sprawa komplikuje się, gdy do akcji wkracza pani ze swoją dobrocią i siłą poniżania. Okazuje się, że wraca z komisariatu policji. Czy zabójstwo stanie się możliwe w realu? Uniwersalne przesłanie Geneta bawi i niepokoi zwłaszcza dzisiaj, gdy uświadomimy sobie życie człowieka w świecie pozorów i kłamstw, we wszechwładzy najróżniejszych mediów, w których o indywidualnej wolności decyduje "inscenizacja" własnego życia. Spektakl ma charakter studyjny. Trzy wykonawczynie czeka arcytrudne zadanie przeistaczania się, "odgrywania" i kreowania kolejnego konfliktu i zdarzenia. Wszystko to ma służyć z jednej strony widowiskowości spektaklu, z drugiej jego stałemu rozwojowi.
Autor: Jean Genet
Tłumaczenie: Aleksander Wat
Występują:
* Monika Sznajder - Claire,
* Julia Karpińska - Solange,
* Anna Piliszek - Pani.
* Reżyseria i opracowanie muzyczne - Grzegorz Mrówczyński
Muzyka wykorzystana w spektaklu:
- LA FOULE muzyka: AMATO ANGEL, słowa: DIZEO ENRIQUE: przekład: RUIZ MARIANO GEORGES ANTONIO
- "AVE MARIA" muzyka: LUKOWSKY RUDOLF; słowa: trad
- "MON MANEGE A MOI muzyka: GLANZBERG NORBERT: słowa: CONSTANTIN JEAN LOUIS
- "FLONFLONS DU BAL" muzyka: DUMONT CHARLES GASTON, słowa: VAUCAIRE MICHEL JACQUES PIERRE
- "HYMN MIŁOŚCI muzyka: MONNOT MARGUERITTE ANGELE: słowa: PIAF EDITH; przekład: BACZYŃSKA-LEWTAK BOGNA MAGDALENA
- "MON DIEU muzyka. DUMONT CHARLES GASTON; słowa: VAUCAIRE MICHEL JACQUES PIERRE
- IN THE DEATH CAR muzyka i słowa: BALDASSARI GABRIELLE CHARLOTTE, BREGOVIC GORAN, MARFISI DOMINIQUE, OLIVIERI PHILIPPE, POP IGGY
Licencja na korzystanie z utworów została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.
---
Grzegorz Mrówczyński - aktor, reżyser i pedagog, były wieloletni dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Teatru Polskiego w Poznaniu i Teatru im Norwida w Jeleniej Górze. W ostatnich latach związany z Teatrem Rampa w Warszawie. Laureat wielu nagród za reżyserię w kraju i za granicą. W maju 2024 roku odznaczony za zasługi dla kultury medalem Gloria Artis.
Monika Sznajder - studentka kierunku wokalno-aktorskiego w Warszawskiej Szkole Filmowej, absolwentka Psychologii na Akademii Pedagogiki Specjalnej i Studia Teatralnego Kadr II stopnia w Warszawie. Od najmłodszych lat związana jest ze sceną - początkowo jako tancerka tańca nowoczesnego i jazzu, teraz jako aktorka spektakli dramatycznych i Teatru Tańca TEST. Grała między innymi w przedstawieniach "Fiordy Słów" (2024, reż. Judyta Berłowska), "Odyseja Kosmiczna" (2024, Teatr Albo Albo), "Przyjęcie" (2023, reż. Andre De la Cruz) czy "Ballada o Marii Marten" (2024, reż. Andre De la Cruz). Posiada doświadczenie w pracy przed kamerą, głównie w filmach krótkometrażowych, z których jeden - "At Present" (reż. Beata Migas) - miał swoją premierę w 2023 roku na festiwalu Berlinale. Sama jest również producentką, a jej filmowy debiut, w tej roli - film "Dom", powstał w 2024 roku. W wolnych chwilach fechtuje i czyta norweskie kryminały.
Julia Karpińska - Studentka kierunku wokalno-aktorskiego w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz studentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Z aktorstwem związana od początku liceum - szlifowała swój warsztat na licznych zajęciach aktorskich pod okiem wybitnych aktorów i reżyserów. Występowała zarówno na deskach teatru (Panny Dworskie, reż. Bartłomiej Gola), jak i w serialach (m.in. Pierwsza Miłość, Rodzina na Maxa, Na dobre i na złe) oraz filmach (m.in. Algorytmika). Poza pracą artystyczną uwielbia tańczyć i żeglować, a gdy potrzebuje chwili odpoczynku, najchętniej wybiera spontaniczne niskobudżetowe wyjazdy za granicę.
Anna Piliszek - Biolog, badaczka rozwoju zarodkowego ssaków. Absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, studium doktoranckiego Instytutu Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN oraz Studia Teatralnego Kadr, gdzie zagrała w spektaklach dyplomowych "Przyjęcie" (2023, reż. Andre De la Cruz) oraz "Ballada o Marii Marten" (2024, reż. Andre De la Cruz). Na co dzień łączy aktywną pracę naukową ze szlifowaniem warsztatu aktorskiego.
Zapraszamy do obejrzenia sztuki Jeana Geneta "Pokojówki" w tłumaczeniu Aleksandra Wata. Utwór uznany został za arcydzieło dramaturgii XX wieku, jako ostra satyra na świat mieszczański, ale przede wszystkim za obraz ludzkiej zależności i wykluczenia. Przy czym autor nadał swojemu utworowi niezwykłą formę. Prosta, niemal banalna anegdota opowiada o tym jak dwie kochające i nienawidzące swą panią służące odgrywają (w ramach rekompensaty za doznawane upokorzenia) codzienny rytuał jej zabijania. Reżyserują przy tym swoje gesty i działania, a nawet zamieniają się rolami. Dowiadujemy się także, że w akcie zemsty wysłały na policję anonim, oskarżający kochanka pani o kradzież.
Siła genialnego pomysłu Geneta polega na przeciwstawianiu prawdy zmyśleniu, a realnej rzeczywistości teatrowi. Sprawa komplikuje się, gdy do akcji wkracza pani ze swoją dobrocią i siłą poniżania. Okazuje się, że wraca z komisariatu policji. Czy zabójstwo stanie się możliwe w realu? Uniwersalne przesłanie Geneta bawi i niepokoi zwłaszcza dzisiaj, gdy uświadomimy sobie życie człowieka w świecie pozorów i kłamstw, we wszechwładzy najróżniejszych mediów, w których o indywidualnej wolności decyduje "inscenizacja" własnego życia. Spektakl ma charakter studyjny. Trzy wykonawczynie czeka arcytrudne zadanie przeistaczania się, "odgrywania" i kreowania kolejnego konfliktu i zdarzenia. Wszystko to ma służyć z jednej strony widowiskowości spektaklu, z drugiej jego stałemu rozwojowi.
Autor: Jean Genet
Tłumaczenie: Aleksander Wat
Występują:
* Monika Sznajder - Claire,
* Julia Karpińska - Solange,
* Anna Piliszek - Pani.
* Reżyseria i opracowanie muzyczne - Grzegorz Mrówczyński
Muzyka wykorzystana w spektaklu:
- LA FOULE muzyka: AMATO ANGEL, słowa: DIZEO ENRIQUE: przekład: RUIZ MARIANO GEORGES ANTONIO
- "AVE MARIA" muzyka: LUKOWSKY RUDOLF; słowa: trad
- "MON MANEGE A MOI muzyka: GLANZBERG NORBERT: słowa: CONSTANTIN JEAN LOUIS
- "FLONFLONS DU BAL" muzyka: DUMONT CHARLES GASTON, słowa: VAUCAIRE MICHEL JACQUES PIERRE
- "HYMN MIŁOŚCI muzyka: MONNOT MARGUERITTE ANGELE: słowa: PIAF EDITH; przekład: BACZYŃSKA-LEWTAK BOGNA MAGDALENA
- "MON DIEU muzyka. DUMONT CHARLES GASTON; słowa: VAUCAIRE MICHEL JACQUES PIERRE
- IN THE DEATH CAR muzyka i słowa: BALDASSARI GABRIELLE CHARLOTTE, BREGOVIC GORAN, MARFISI DOMINIQUE, OLIVIERI PHILIPPE, POP IGGY
Licencja na korzystanie z utworów została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS.
---
Grzegorz Mrówczyński - aktor, reżyser i pedagog, były wieloletni dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy, Teatru Polskiego w Poznaniu i Teatru im Norwida w Jeleniej Górze. W ostatnich latach związany z Teatrem Rampa w Warszawie. Laureat wielu nagród za reżyserię w kraju i za granicą. W maju 2024 roku odznaczony za zasługi dla kultury medalem Gloria Artis.
Monika Sznajder - studentka kierunku wokalno-aktorskiego w Warszawskiej Szkole Filmowej, absolwentka Psychologii na Akademii Pedagogiki Specjalnej i Studia Teatralnego Kadr II stopnia w Warszawie. Od najmłodszych lat związana jest ze sceną - początkowo jako tancerka tańca nowoczesnego i jazzu, teraz jako aktorka spektakli dramatycznych i Teatru Tańca TEST. Grała między innymi w przedstawieniach "Fiordy Słów" (2024, reż. Judyta Berłowska), "Odyseja Kosmiczna" (2024, Teatr Albo Albo), "Przyjęcie" (2023, reż. Andre De la Cruz) czy "Ballada o Marii Marten" (2024, reż. Andre De la Cruz). Posiada doświadczenie w pracy przed kamerą, głównie w filmach krótkometrażowych, z których jeden - "At Present" (reż. Beata Migas) - miał swoją premierę w 2023 roku na festiwalu Berlinale. Sama jest również producentką, a jej filmowy debiut, w tej roli - film "Dom", powstał w 2024 roku. W wolnych chwilach fechtuje i czyta norweskie kryminały.
Julia Karpińska - Studentka kierunku wokalno-aktorskiego w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz studentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Z aktorstwem związana od początku liceum - szlifowała swój warsztat na licznych zajęciach aktorskich pod okiem wybitnych aktorów i reżyserów. Występowała zarówno na deskach teatru (Panny Dworskie, reż. Bartłomiej Gola), jak i w serialach (m.in. Pierwsza Miłość, Rodzina na Maxa, Na dobre i na złe) oraz filmach (m.in. Algorytmika). Poza pracą artystyczną uwielbia tańczyć i żeglować, a gdy potrzebuje chwili odpoczynku, najchętniej wybiera spontaniczne niskobudżetowe wyjazdy za granicę.
Anna Piliszek - Biolog, badaczka rozwoju zarodkowego ssaków. Absolwentka Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego, studium doktoranckiego Instytutu Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN oraz Studia Teatralnego Kadr, gdzie zagrała w spektaklach dyplomowych "Przyjęcie" (2023, reż. Andre De la Cruz) oraz "Ballada o Marii Marten" (2024, reż. Andre De la Cruz). Na co dzień łączy aktywną pracę naukową ze szlifowaniem warsztatu aktorskiego.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

