Bilety na: Niebezpieczne związki - PREMIERA
Poznań, Ratajczaka 18, klatka A, 2 piętro
06.12.2025, g. 20:00 (sobota)
cena - od 30,00 pln
Organizator: Stowarzyszenie The Art
Zakończenie sprzedaży online: 06.12.2025, g. 20:00
Coś wisi w powietrzu.
Dyplomanci STA, wspierani przez weteranki Studia, zanurzają się w świat jednego z najsłynniejszych i najbardziej skandalizujących dzieł klasycznej literatury. Powstała w przededniu Rewolucji Francuskiej powieść epistolarna tradycyjnie odczytywana jest jako obraz degeneracji schyłkowych elit i niejako zapowiedź zbliżającej się zagłady, upadku porządku społecznego i politycznego i Wielkiego Terroru. W momencie publikacji jednak – jakkolwiek odrzucana przez moralistów – cieszyła się wielkim powodzeniem w kręgach, które tak brutalnie demaskowała – zwykle niezbyt zainteresowana książkami Maria Antonina Austriaczka miała się nią wprost zaczytywać.
Bohaterowie powieści Laclosa nie są ludźmi pozbawionymi zasad. Wręcz przeciwnie – ich decyzje i działania są całkowicie uzależnione od wyznawanych przekonań: niezależnie czy wypływających z tradycyjnej religii, czy nowych, modnych idei. Markiza de Merteuil – jadowicie drwiąca z religijności Prezydentowej Tourvel – pozostaje tak samo zniewolona przez sztywne reguły postępowania, jedynie zastępując katolicyzm libertyńską ideologią. Problem jednak z wszelkiej maści ideami i zasadami polega na tym, że te nie wytrzymują nigdy konfrontacji z irracjonalnymi emocjami i namiętnościami. Ryzykowna gra, jaką podejmują pomiędzy sobą bohaterowie przedstawienia, musi zakończyć się – niezwykle malowniczą – katastrofą.
Czy w świecie skazanym na unicestwienie, który zapomniał o Bogu, możliwa jest jeszcze pokuta i odkupienie? Czy gdy zakwestionowane zostają etyka i moralność, możliwe jest jeszcze zaistnienie i przetrwanie dobra i prawdy? Co jeżeli Miłość – upokorzona i strywializowana – może stać się niszczącą siłą?
Występują:
Madame de Rosemonde – Barbara Fiałkowska
Pani de Volanges – Magdalena Wilczyńska
Cecylia, jej córka – Martyna Kowczyk
Markiza de Merteuil – Paulina Łysoń
Prezydentowa de Tourvel – Maria Matysik
Wicehrabia de Valmont – Adrian Delikta
Kawaler Danceny – Franciszek Paszyński
Realizacja:
Reżyseria, scenariusz, inscenizacja, apokryfy: Błażej Tokarski
Asystent reżysera: Kacper Krzyżosiak
Współpraca kostiumograficzna: Magdalena Wilczyńska
Reżyseria świateł i opracowanie muzyczne: Kacper Krzyżosiak, Błażej Tokarski
Przedstawienie jest adaptacją powieści „Niebezpieczne związki” Pierra Choderlosa de Laclos w tłumaczeniu Tadeusza Boya-Żeleńskiego. W dramaturgii przedstawienia cytowane są następujące utwory: – „Madame de Sade” Mishimy Yukio w tłumaczeniu Stanisława Janickiego i Yukio Kudo, – „Orgia” Piera Paolo Pasoliniego w przekładzie Ewy Bal, – „Florville i Courval” z tomu „Zbrodnie miłości” Markiza de Sade w tłumaczeniu Jerzego Łojka, – „Hamlet” w przekładzie Józefa Paszkowskiego, – „Dzienniczek” Faustyny Kowalskiej.
___________________________
Triggery: migające światła, przemoc, seks, przemoc seksualna, gwałt, samobójstwo, profanacja religijna.
Dyplomanci STA, wspierani przez weteranki Studia, zanurzają się w świat jednego z najsłynniejszych i najbardziej skandalizujących dzieł klasycznej literatury. Powstała w przededniu Rewolucji Francuskiej powieść epistolarna tradycyjnie odczytywana jest jako obraz degeneracji schyłkowych elit i niejako zapowiedź zbliżającej się zagłady, upadku porządku społecznego i politycznego i Wielkiego Terroru. W momencie publikacji jednak – jakkolwiek odrzucana przez moralistów – cieszyła się wielkim powodzeniem w kręgach, które tak brutalnie demaskowała – zwykle niezbyt zainteresowana książkami Maria Antonina Austriaczka miała się nią wprost zaczytywać.
Bohaterowie powieści Laclosa nie są ludźmi pozbawionymi zasad. Wręcz przeciwnie – ich decyzje i działania są całkowicie uzależnione od wyznawanych przekonań: niezależnie czy wypływających z tradycyjnej religii, czy nowych, modnych idei. Markiza de Merteuil – jadowicie drwiąca z religijności Prezydentowej Tourvel – pozostaje tak samo zniewolona przez sztywne reguły postępowania, jedynie zastępując katolicyzm libertyńską ideologią. Problem jednak z wszelkiej maści ideami i zasadami polega na tym, że te nie wytrzymują nigdy konfrontacji z irracjonalnymi emocjami i namiętnościami. Ryzykowna gra, jaką podejmują pomiędzy sobą bohaterowie przedstawienia, musi zakończyć się – niezwykle malowniczą – katastrofą.
Czy w świecie skazanym na unicestwienie, który zapomniał o Bogu, możliwa jest jeszcze pokuta i odkupienie? Czy gdy zakwestionowane zostają etyka i moralność, możliwe jest jeszcze zaistnienie i przetrwanie dobra i prawdy? Co jeżeli Miłość – upokorzona i strywializowana – może stać się niszczącą siłą?
Występują:
Madame de Rosemonde – Barbara Fiałkowska
Pani de Volanges – Magdalena Wilczyńska
Cecylia, jej córka – Martyna Kowczyk
Markiza de Merteuil – Paulina Łysoń
Prezydentowa de Tourvel – Maria Matysik
Wicehrabia de Valmont – Adrian Delikta
Kawaler Danceny – Franciszek Paszyński
Realizacja:
Reżyseria, scenariusz, inscenizacja, apokryfy: Błażej Tokarski
Asystent reżysera: Kacper Krzyżosiak
Współpraca kostiumograficzna: Magdalena Wilczyńska
Reżyseria świateł i opracowanie muzyczne: Kacper Krzyżosiak, Błażej Tokarski
Przedstawienie jest adaptacją powieści „Niebezpieczne związki” Pierra Choderlosa de Laclos w tłumaczeniu Tadeusza Boya-Żeleńskiego. W dramaturgii przedstawienia cytowane są następujące utwory: – „Madame de Sade” Mishimy Yukio w tłumaczeniu Stanisława Janickiego i Yukio Kudo, – „Orgia” Piera Paolo Pasoliniego w przekładzie Ewy Bal, – „Florville i Courval” z tomu „Zbrodnie miłości” Markiza de Sade w tłumaczeniu Jerzego Łojka, – „Hamlet” w przekładzie Józefa Paszkowskiego, – „Dzienniczek” Faustyny Kowalskiej.
___________________________
Triggery: migające światła, przemoc, seks, przemoc seksualna, gwałt, samobójstwo, profanacja religijna.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

