Organizator

Toruńska Orkiestra Symfoniczna

Dane kontaktowe

Aleja Solidarności 1-3
87-100 Toruń

Sobota 17 Czerwiec 2017 18:00
2017-06-17T18:00:00+0200
Symfoniczne przeboje - zakończenie sezonu artystycznego 2016/2017
Symfoniczne przeboje - zakończenie sezonu artystycznego 2016/2017 Toruńska Orkiestra Symfoniczna
2017-06-17 , godz. 18:00 (Sobota) Toruń CKK Jordanki
INFO

Opis wydarzenia:


Wykonawcy:
Kinga Augustyn /skrzypce/ 
Mariusz Smolij /dyrygent/
Toruńska Orkiestra Symfoniczna
 
W programie:
W. A. Mozart - Uwertura do opery Czarodziejski Flet
H. Wieniawski – Legenda
P. Sarasate - Zigeunerweisen (Melodie cygańskie) 
P. Sarasate – Fanztazje na tematy z opery Carmen
A. Copland - Fanfare for the Common Man
P. Dukas - Uczeń Czarnoksiężnika
M. Ravel - Bolero

Uwerturę do opery Czarodziejski flet W.A.Mozart komponował w pośpiechu, zaledwie kilka dni przed premierą, czego doprawdy trudno się domyślić, słuchając tej kilkuminutowej perełki, jednego z najwspanialszych wstępów do oper w całym jego dorobku. Skomponowana tuż przed śmiercią, na zamówienie przyjaciela, Emanuela Schikanedera, aktora i impresaria popularnego wiedeńskiego Theater auf der Wieden, opera ma charakter dramatycznego misterium. Przyjęta została bardziej niż entuzjastycznie - wkrótce wszyscy w Wiedniu nucili melodie z teatru. Niestety, Mozart nie zdążył zakosztować owoców sukcesu, nie dożył jej premiery.
Legenda na skrzypce i orkiestrę jest muzyczną wizytówką Henryka Wieniawskiego. Melancholijne dzieło zostało skomponowane dla Izabeli Hampton, przyszłej żony Henryka po tym jak jej rodzice odmówili kompozytorowi ręki swojej córki. Tęsknota, ból i miłość emanują z każdego elementu dzieła. Będąc utworem przyjaznym w odbiorze a jednocześnie obdarzonym dużym ładunkiem emocjonalnym, potrafi przemawiać do szerokiego grona słuchaczy. Mimo że w warstwie technicznej nie jest bardzo wymagająca, to bogactwo jej melodii sprawia, że stanowi przedmiot zainteresowania wielu wirtuozów skrzypiec.

Jedną z najbarwniejszych osobowości wiolinistyki końca XIX wieku był niewątpliwie Pablo Sarasate. Skrzypek wykazywał się także dużą kreatywnością w komponowaniu nieco lżejszej muzyki skrzypcowej. Obok nieocenionych Tańców hiszpańskich jego najbardziej znanym utworem pozostają Melodie cygańskie (Zigeunerweisen) zachowujące nadal olbrzymią popularność. Co ciekawe autor nie nawiązuje w nich do muzyki flamenco hiszpańskich Cyganów, lecz do melodii wykonywanych przez skrzypków w środkowoeuropejskich kawiarenkach.  
Jest coś takiego w muzyce hiszpańskiej co przyciąga i inspiruje kompozytorów. Jednym z nich był wspomniany Pablo Sarasate.
Fantazja Carmen jest utworem wymagającym niezwykłej biegłości technicznej. Ukazuje nie tylko sprawność solisty ale także jego muzykalność. Dzięki istnieniu także wersji na skrzypce i fortepian utwór bardzo często wykonywany jest podczas konkursów skrzypcowych. Kompozytor odnalazł w niej wdzięczną inspirację dla swojej fantazji skrzypcowej: elegancję stylu francuskiego, chwytliwe melodie i ogniste, hiszpańskie rytmy. Fantazja Carmen jest właściwie jedynym opracowaniem tematu operowego, który jest chętnie włączany do programów recitali skrzypcowych.

Popularność Fanfare fo the Common Man przejawia się w licznym wykorzystywaniu motywów muzycznych tego dzieła zarówno w utworach z muzyki popularnej jak i w programach telewizyjnych. Bob Dylan otwierał tym utworem każdy swój koncert, fragmentów używał również zespół The Rolling Stones. Skomponowanie dzieła przez Aarona Coplanda zostało zainspirowane przemówieniem z 1942 roku 33. wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych Henry’ego Wallace’a, który głosił nadejście „Stulecia wielkich ludzi”. Fanfara napisana została na grupę instrumentów dętych blaszanych, kotły, bęben wielki i tam-tam.

Uczeń czarnoksiężnika dzieło będące jednym z najwybitniejszych przykładów muzyki programowej skomponowane zostało w 1897 roku. Oparte jest na balladzie Johanna Wolfganga von Goethego pod tym samym tytułem. Młody adept sztuki czarnej magii myśli, że opanował już sztukę tej tajemnej wiedzy jednak ten przecenia swoje możliwości. Pod nieobecność mistrza zaklina miotłę by ta nosiła za niego wodę. Niestety nie potrafi już jej odczarować kiedy domowi grozi już zalanie. Nawet rozłupanie miotły powoduje nie tylko jej rozdzielenie ale już teraz obie miotły noszą wodę. Wszystko ratuje powrót czarnoksiężnika. Świetną instrumentacją i swoistą paletą barw harmonicznych Paul Dukas odtworzył doskonale fantastyczną atmosferę ballady i dał jedną z najlepszych realizacji zasad poematu symfonicznego.

Bolero nie bez przyczyny zdobyło sławę jako jeden z najpopularniejszych utworów XX wiecznych. Kompozycja Maurice’a Ravela powstała na zamówienie i została zadedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Choć miała służyć jako podkład do sceny baletowej przedstawia właściwie jedną scenę rozgrywającą się w gospodzie hiszpańskiej. Melodia oparta jest właściwie na dwóch tematach ludowych, baskijskiego pochodzenia. Powtarzający się osiemnastokrotnie temat poprzez stopniowanie środków instrumentacyjnych i wspaniałe crescendo ilustruje narastający dramatyzm akcji. Utwór niezwykle działa na słuchaczy, tworząc emocjonalną więź między nimi a solistami grającymi ten rozpoznawalny temat.
 
"Stylowa i pełna życia gra Kingi Augustyn", jak opisał ją słynny The Strad Magazine otwiera jej drzwi do koncertowania na znaczących estradach świata.  Artystka występowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Magdeburskiej, z Orkiestrą Kameralną Leopoldinum, z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, z American Academy of Conducting Orchestra (podczas Festiwalu Muzycznego w Aspen w Colorado), z Riverside Symphonia, z Acadiana Symphony Orchestra czy z Glacier Symphony. Jej koncerty odbywały się w wielu prestiżowych salach koncertowych w Stanach Zjednoczonych czy w Azji. Wielokrotnie występowała w Carnegie Hall, Alice Tully Hall, Metropolitan Museum of Art, Merkin Hall, Ethical Society w Philadelphii, w Polskiej oraz Węgierskiej Ambasadzie w Waszyngtonie. Jako solistka Manhattan Symphonie wystąpiła również w dwóch najbardziej prestiżowych salach  Chin. Współpracuje z wieloma znanymi kompozytorami muzyki współczesnej. Zarówno podczas koncertów jak i w studio nagraniowym dokonuje światowych premier utworów pisanych specjalnie dla niej.  Dyskografia artystki zawiera ważną płytę z nieznanymi kompozycjami polskimi Polish Violin Music (Naxos), The Romantic Violin Recital, 24 Kaprysy Niccolo Paganiniego (RovenRecords), Runaway Bunny Concerto Glena Rovena, nagrane w towarzystwie aktorki Catherine Zeta- Jones, oraz Falling Trio Kenneth'a Fuchsa (Naxos). W roku 2017 ukażą się trzy nowe płyty Kingi Augustyn: koncerty skrzypcowe z Filharmonią  Janacek z Ostravy, 12 fantazji Georga Philippa Telemanna oraz płyta z utworami współczesnymi.
Skrzypaczka jest laureatką pierwszych nagród na Międzynarodowym Konkursie Alexander & Buono International String Competition w Nowym Jorku (2009), Ackerman Prize Competition w Nowym Jorku (2010), Artist International Presentations w Nowym Jorku (2007) oraz na Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze (1999).  Inne czołowe nagrody zdobyła m. in. na Międzynarodowym Konkursie im. J. Brahmsa w Austrii (2001), na Konkursie Skrzypcowym Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku (2007) oraz na Międzynarodowym Konkursie w Kloster Schoental w Niemczech (1999).  W 2015 roku była również zwyciężczynią międzynarodowego konkursu "Wybitny Polak za Granicą" w kategorii Młody Polak w Stanach Zjednoczonych. W 2017 otrzymała stypendium “Młoda Polska” od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Kinga Augustyn rozpoczęła naukę muzyki we Wrocławiu.  W Szkole Muzycznej I i II stopnia uczyła się skrzypiec u Aleksandry Bogdan i Zbigniewa Szuflata.  W 2007 roku ukończyła studia w nowojorskiej uczelni The Juilliard School, z której dotychczas uzyskała dwa dyplomy- Bachelors oraz Masters.  Jej nauczycielami w Juilliard byli Cho- Liang Lin, Naoko Tanaka oraz legendarna już Dorothy DeLay.  Skrzypaczka obroniła również doktorant w Stony Brook University.  Jako pedagog dr Augustyn uczy m. in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Alexander & Buono w Nowym Jorku. Więcej informacji biograficznych artystki znajduje się na jej stronie www.kingaaugustyn.com
 
Podczas koncertu będzie możliwość bezpłatnego pozostawienia dziecka w wieku 5-10 lat pod opieką wykwalifikowanych animatorów kultury w ramach akcji TOS – „Dzieciaki Sym-foniaki” Zapisów można dokonywać pod numerem: +48 602 253 809 lub mailem: edukacja@tos.art.pl
Inne wydarzenia
Bilety na: 40-lecie Zespołu Pod Budą
Koncert
40-lecie Zespołu Pod Budą
Wrocław - 24 Wrzesień 2017 INFO
Bilety na: Rock na Bagnie VII
Koncert
Rock na Bagnie VII
Goniądz - 30 Czerwiec 2017 KUP BILET
Używasz starej wersji przeglądarki! Zalecamy aktualizację przeglądarki do najnowszej wersji lub wybór innej jeśli aktualizacja nie jest możliwa.