Bilety na: Krzyk
Organizator: Europejskie Centrum Filmowe CAMERIMAGE
Zakończenie sprzedaży online: 15.10.2024, g. 17:00
Październikowym tytułem prezentowanym w ramach drugiej części Krótkiej Historii Polskiego Kina, jest poddany cyfrowej rekonstrukcji „Krzyk” Barbary Sass. Jest to trzeci samodzielny film Reżyserki, klasyczki kina kobiet w Polsce. Po wieloletniej pracy w charakterze drugiego reżysera, w latach osiemdziesiątych Sass wkroczyła z impetem na drogę samodzielnej kariery trzema filmami z Dorotą Stalińską w rolach głównych, których tematem były szanse i ryzyko związane z usamodzielnieniem się bohaterek. Po udanym debiucie „Bez miłości” i znakomitej „Debiutantce” obie artystki, Sass i Stalińska, w Krzyku osiągnęły mistrzostwo, docenione na festiwalach w San Sebastian – Nagroda CAALA i wyróżnienie CIDALC (1983), Gdyni – Nagroda za rolę kobiecą (1984), Koszalinie – Grand Prix „Wielki Jantar” i Nagroda za rolę kobiecą (1983). Wróciły do sukcesu „Krzyku” i analizy swojej współpracy w filmie „Historia niemoralna” (1990).
Marianna (znakomita Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia i dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Czy mimo licznych przeciwności losu uda jej się wyjść na prostą?
Za zdjęcia do filmu odpowiadał Wiesław Zdort – jeden z czołowych polskich operatorów. Jego kariera zaczęła się od współpracy w roli asystenta operatora zdjęć przy takich filmach jak „Eroica” (1957) w reżyserii Andrzeja Munka i „Popiół i diament” (1958) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Debiutował jako samodzielny Autor zdjęć w filmie „Tarpany" (1961) w reżyserii Kazimierza Kutza. W późniejszych latach często współpracował z Kutzem, tworząc zdjęcia do takich filmów jak „Sól ziemi czarnej” (1969) i „Paciorki jednego różańca” (1979). W 2015 roku ten duet reżysersko-operatorski zdobył nagrodę Dla Duetu na Festiwalu Camerimage. Wiesław Zdort pracował również przy „Dekalogu I" (1988) w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Przekładańcu” (1968) Andrzeja Wajdy. W 2014 roku został uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Opis Kurator przeglądu - Tomasz Kolankiewicz
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Marianna (znakomita Dorota Stalińska), dziewczyna z marginesu zwana „Perełką” wychodzi z więzienia i dostaje pracę w domu opieki społecznej dla starców. Czy mimo licznych przeciwności losu uda jej się wyjść na prostą?
Za zdjęcia do filmu odpowiadał Wiesław Zdort – jeden z czołowych polskich operatorów. Jego kariera zaczęła się od współpracy w roli asystenta operatora zdjęć przy takich filmach jak „Eroica” (1957) w reżyserii Andrzeja Munka i „Popiół i diament” (1958) w reżyserii Andrzeja Wajdy. Debiutował jako samodzielny Autor zdjęć w filmie „Tarpany" (1961) w reżyserii Kazimierza Kutza. W późniejszych latach często współpracował z Kutzem, tworząc zdjęcia do takich filmów jak „Sól ziemi czarnej” (1969) i „Paciorki jednego różańca” (1979). W 2015 roku ten duet reżysersko-operatorski zdobył nagrodę Dla Duetu na Festiwalu Camerimage. Wiesław Zdort pracował również przy „Dekalogu I" (1988) w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego oraz „Przekładańcu” (1968) Andrzeja Wajdy. W 2014 roku został uhonorowany Nagrodą za Całokształt Twórczości przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich.
Opis Kurator przeglądu - Tomasz Kolankiewicz
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.