Filharmonia Narodowa w Warszawie
Ostatnie w bieżącym sezonie koncerty z cyklu „Po prostu… Filharmonia!” odbędą się 18, 19 i 20 marca.
To wspaniała okazja dla miłośników muzyki dawnej na wysłuchanie repertuaru przeznaczonego na violę da gamba i lutnię.
Szczyt popularności obu instrumentów przypadł na przełom XVII i XVIII wieku. Utwory przeznaczone na violę da gamba tworzone były często we Francji, gdzie działali jedni z najwybitniejszych wirtuozów instrumentu i gdzie udoskonalono jego budowę. Wśród nazwisk kompozytorów i jednocześnie wykonawców tamtych czasów można wymienić m.in. François Couperina, Marina Maraisa, Antoine’a Forqueray’a. Według jednego ze ówczesnych znawców instrumentu – Marais swą grą przypominał anioła, natomiast Forqueray – diabła.
Za instrument powiązany z violą da gamba uznać można lutnię. Ich podobieństwo mógł też zauważyć Johann Sebastian Bach, dla którego lutnia była ważnym instrumentem. Precyzyjnie zapisywał jej partię nie stosując popularnych wówczas uproszczonych zapisów tabulaturowych.
Podczas koncertów możliwości instrumentów zaprezentują dwaj wirtuozi: André Lislevand na violi da gamba (doceniany przez krytyków, nagradzany na licznych konkursach) oraz Jadram Duncumb na lutni (jeden z najaktywniejszych współcześnie solistów-lutnistów, cieszący się szczególnym uznaniem za grę na lutni barokowej). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Kore pod kierownictwem Joanny Boślak-Górniok.
Po prostu… Filharmonia! 18.03.2025 g. 19.00
Wykonawcy:
André Lislevand – viola da gamba
Orkiestra Kore
Joanna Boślak-Górniok – klawesyn, kierownictwo artystyczne
W programie:
Tomaso Albinoni (1671–1750/1751)
VI Sonata a cinque g-moll op. 2 nr 11
Georg Philipp Telemann (1681–1767)
Uwertura D-dur na violę da gamba, smyczki i basso continuo TWV 55:D6
Po prostu… Filharmonia! 19.03.2025 g. 19.00
Wykonawcy:
André Lislevand – viola da gamba
Jadran Duncumb – lutnia
W programie:
François Couperin (1668–1733)
Prelude z I Suity e-moll ze zbioru Pièces de viole
Marin Marais (1656–1728)
Chaconne nr 83 z VI Suity G-dur z V księgi Pièces de viole
Sarabande Grave nr 99 z VII Suity G-dur z III księgi Pièces de viole
Rondeau nr 54 z IV Suity D-dur z III księgi Pièces de viole
Prelude nr 4 z I Suity d-moll z II księgi Pièces de viole
Allemande nr 7 z I Suity d-moll z II księgi Pièces de viole
Robert de Visée (ok. 1655–1732/1733)
Courante I & II ze zbioru Pièces de Théorbe et de Luth
Marin Marais
Plainte nr 55 z IV Suity D-dur z III księgi Pièces de viole
Antoine Forqueray (1672–1745)
La Tronchin z III Suity D-dur ze zbioru Pièces de viole
Carl Philipp Emanuel Bach (?) (1714–1788)
Sonata g-moll na skrzypce lub flet traverso i basso continuo H 542.5
Antoine Forqueray
Chaconne: La Buisson z II Suity G-dur ze zbioru Pièces de viole
La Dubreüil z II Suity G-dur ze zbioru Pièces de viole
Marin Marais
Plainte nr 86 z VI Suity g-moll z III księgi Pièces de viole
La Guitare nr 107 z VII Suity G-dur z III księgi Pièces de viole
Po prostu… Filharmonia! 20.03.2025 g. 19.00
Wykonawcy:
Jadran Duncumb – lutnia
W programie muzyka Johanna Sebastiana Bacha.