Ethniesy 6. - bilet 3-dniowy (15, 16, 18.03.2018)
Bilet 3-dniowy upoważnia do wstępu na wszystkie koncerty w dniach 15, 16 i 18.03.2018. Nie obejmuje koncertów w dniu 17.03.2018.
Szanowni Państwo!
Już po raz szósty zapraszamy Was do wspólnej zabawy na przednówku. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi i dumni, że już wkrótce potańczymy, podumamy, posłuchamy najwspanialszych wykonawców z kręgu muzyki folk, etno, world. Rezerwujcie sobie czas między 15 a 18 marca i bądźcie z nami w bydgoskim MCK. Poniżej przedstawiamy program, który na bieżąco będziemy precyzować, bo atrakcji w tym roku mamy dla Was naprawdę sporo.
Czwartek 15.03 godz. 19.00
MANIUCHA I KSAWERY
Duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
Debiutancka płyta Oj borom, borom to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są wiosenne, weselne i miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Nowogradem Wołyńskim, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga.
Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas - jako równorzędni jej narratorzy.
Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka.
SVITLANA NIANIO i RAPHAEL ROGIŃSKI
Svitlana Nianio - Wykonuje jasne, strzeliste pieśni z dziewczęcym wdziękiem. Nawiązuje do ukraińskiej tradycji ludowej, ale też nadaje im zwiewną, subtelną aurę, w której pobrzmiewają lunatyczne echa nowoczesności. Wszystko to doprawione szczyptą drapieżności spod znaku współczesnej kameralistyki. Słowiańska rzewność i szlif awangardy równoważą się doskonale.
Raphael Rogiński - Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię.
Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność.
Grał i współpracował z tak słynnymi improwizatorami za świata jak Michael Zerang, Kazuchisa Uchichashi, Le Quan Ninh, Frank London, Noel Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Keith Rowe, Tima Sparks, Axel Dorner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brighit Ulher, Yale Strom, Tim Daisy, Dave Rempis, Mark Sanders, Clayton Thomas, Joe McPhee, Kris Wenders, Peter Jaquemyn, oraz z Polski – Wacław Zimpel, Emiter, Macio Moretti, DJ Lenar, Daniel Pigonski, Konstanty Usenko, Jarek Bester, Rafał Mazur, Arszyn, Mikołaj Trzaska, Maria Peszek. Bierze udział w warsztatach muzycznych, konkursach i festiwalach muzyki w Polsce i na całym świecie.Duet zaprezentuje zupełnie nowy materiał.
Piątek 16.03 godz. 19.00
KSIĘŻYC
Historia grupy sięga 1990 roku. Trzy dziewczyny, których wspólną pasją było: piękno, harmonia i śpiew postanowiły przyjąć nazwę KSIĘŻYC: "To słowo kojarzyło się nam z czymś bardzo kobiecym. Jesteśmy też trochę jak Księżyc - tajemniczy, chłodny, ale mający siłę".
Kompozycje KSIĘŻYCA stronią od rozwiązań obliczonych na szybki efekt. W zasadzie bazują na prostych motywach różnorodnych instrumentów klawiszowych i dętych. Te motywy są obsesyjnie powtarzane, tak, że początkowo subtelne, wręcz eteryczne, z czasem obnażają czający się w nich niepokojący nerw... Słuchacz odkrywa, że znalazł się na tropie wiodącym poza świat dźwięków... Świat tekstów KSIĘŻYCA, mimo że opisany skąpo odliczanymi słowami jest bardzo poetycki i niezwykle sugestywny.
Snują się po nim dziewczynki po dziecięcemu delikatne, ale w dorosły sposób doświadczające dolegliwości życia. Odsądzone od dojrzałości i przedwcześnie postarzane są nieobliczalne, zarówno jeśli chodzi o wrażliwość, jak i okrucieństwo. Żyją w świecie ze skazą, gdzie wszystko jest połowiczne.
Agata Harz - wokal;
Katarzyna Smoluk - wokal;
Robert Niziński - instr. dęte i klawisze/brass instr, synth;
Lechosław Polak - klawisze, akordeon/accordion, synth;
Remek Mazur-Hanaj - taśmy, teksty, lira korbowa/hurdy gurdy, taśmy/tapes, skrzypce/fiddle, poems
KAROLINA CICHA
Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Artystka specjalizuje się w grze na kilku instrumentach jednocześnie: śpiewa, gra na akordeonie i klawiszach, a stopami obsługuje perkusję. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX - największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Na Ethniesach, wraz z Mateuszem Szemrajem, przedstawi muzykę z „Płyty tatarskiej” i program „Wieloma językami”, który czerpie ze skal muzyki tradycyjnej, jednak nie jest archiwalną składanką, lecz spójną całością mówiącą nowoczesnym językiem muzycznym. Ten język zbudowany jest na oryginalnym stylu dwóch osobowości, ich charyzmie i doświadczeniu w ekspresji muzycznej, zdobytych w przedsięwzięciach związanych z muzyką etniczną, archaiczną i rockową.
KAPELA MALISZÓW
Rodzinna kapela z Męciny Małej w Beskidzie Niskim, założona przez multiinstrumentalistę Jana Malisza i jego dzieci. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu, czyli tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii.
Kapela tworzy również własne utwory o charakterze polskim, w oparciu o wypracowany już styl. Warto wspomnieć, że skrzypce oraz baraban to instrumenty rodzinne, które zespół odziedziczył po ojcu Jana Malisza, Józefie, który przekazał również synowi podstawy gry na wielu instrumentach, jakie były w domu rodzinnym. Muzykę tę kapela nazywa więc „ojcowe nuty”.
Oprócz muzyki, kapela zajmuje się również budową instrumentów. W pracowni Jana powstają takie instrumenty jak: skrzypce, basy, lira korbowa, nyckelharpa, fujarki i wiele innych.Ich drugi album ukazuje się pod tytułem "Wiejski dżez". Jest w zasadzie kontynuacją stworzonego przez kapelę stylu, który ewoluuje w stronę improwizacji. Jest to płyta, w której ściera się kilka żywiołów: młodość z dojrzałością, tradycja z nowoczesnością, miasto ze wsią. Zawarte w utworach improwizacje Kacpra na skrzypcach, podkreślane dopingującą i energetyczną grą Zuzanny na barabanie, wymykają się trochę z ram wiejskiej tradycji muzycznej, którą cementuje prymitywne basowanie Jana.
Album zawiera kilka utworów tradycyjnych lub inspirowanych tradycją, większość jednak stanowią własne utwory. Kompozycje Kacpra wybiegają w przyszłość a jednocześnie są podbudowane wiejskim stylem, co czyni muzykę ciekawą i niepowtarzalną. Kompozycje Jana są bardziej tradycyjne, chociaż każdy posiada małą furtkę dla zbuntowanych improwizacji Kacpra. Śpiew Zuzi – bardziej dojrzały, pozbawiony już dziecięcej barwy – dopełnia całości.
Skład kapeli:
Jan Malisz – skrzypce ,basy, lira korbowa, akordeon, śpiew
Zuzanna Malisz – śpiew, basy , bęben
Kacper Malisz – skrzypce, basy, nyckelharpa
Niedziela 18.03 godz. 19.00
ADAM STRUG
Płyta „Leśny Bożek” jest czwartą, autorską płytą Adama Struga. Piosenki na niej zawarte mówią o antynomiach ludzkiego losu: miłości, śmierci, nadziei i rozczarowaniu. W warstwie literackiej, obok tekstów Struga odnajdujemy wiersze Leśmiana, Staffa, Asnyka i poety ludowego Jana Pocka. W warstwie muzycznej - w całości skomponowanej przez autora - dają znać o sobie fascynacje polską muzyką tradycyjną i melodyką Bliskiego Wschodu. Cechami tej płyty są liryka i minimalizm. Autor częstokroć deklaruje, że jego utwory służyć mają wspólnemu śpiewaniu wierszy poetów polskich i obcych.
Adam Strug - śpiew, akordeon
Szczepan Pospieszalski - trąbka
Michał Żak - klarnet
Mateusz Kowalski - mandolina, tara, śpiew
Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne
Hipolit Woźniak - cytara, kontrabas
Bilet 3-dniowy upoważnia do wstępu na wszystkie koncerty w dniach 15, 16 i 18.03.2018. Nie obejmuje koncertów w dniu 17.03.2018.
Szanowni Państwo!
Już po raz szósty zapraszamy Was do wspólnej zabawy na przednówku. Jesteśmy niezmiernie szczęśliwi i dumni, że już wkrótce potańczymy, podumamy, posłuchamy najwspanialszych wykonawców z kręgu muzyki folk, etno, world. Rezerwujcie sobie czas między 15 a 18 marca i bądźcie z nami w bydgoskim MCK. Poniżej przedstawiamy program, który na bieżąco będziemy precyzować, bo atrakcji w tym roku mamy dla Was naprawdę sporo.
Czwartek 15.03 godz. 19.00
MANIUCHA I KSAWERY
Duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
Debiutancka płyta Oj borom, borom to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są wiosenne, weselne i miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Nowogradem Wołyńskim, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga.
Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas - jako równorzędni jej narratorzy.
Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka.
SVITLANA NIANIO i RAPHAEL ROGIŃSKI
Svitlana Nianio - Wykonuje jasne, strzeliste pieśni z dziewczęcym wdziękiem. Nawiązuje do ukraińskiej tradycji ludowej, ale też nadaje im zwiewną, subtelną aurę, w której pobrzmiewają lunatyczne echa nowoczesności. Wszystko to doprawione szczyptą drapieżności spod znaku współczesnej kameralistyki. Słowiańska rzewność i szlif awangardy równoważą się doskonale.
Raphael Rogiński - Gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie, edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię.
Głęboko związany z kulturą żydowską, prowadzi badania nad jej zapomnianymi tradycjami przekładając ich znaczenie na współczesność.
Grał i współpracował z tak słynnymi improwizatorami za świata jak Michael Zerang, Kazuchisa Uchichashi, Le Quan Ninh, Frank London, Noel Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Keith Rowe, Tima Sparks, Axel Dorner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brighit Ulher, Yale Strom, Tim Daisy, Dave Rempis, Mark Sanders, Clayton Thomas, Joe McPhee, Kris Wenders, Peter Jaquemyn, oraz z Polski – Wacław Zimpel, Emiter, Macio Moretti, DJ Lenar, Daniel Pigonski, Konstanty Usenko, Jarek Bester, Rafał Mazur, Arszyn, Mikołaj Trzaska, Maria Peszek. Bierze udział w warsztatach muzycznych, konkursach i festiwalach muzyki w Polsce i na całym świecie.Duet zaprezentuje zupełnie nowy materiał.
Piątek 16.03 godz. 19.00
KSIĘŻYC
Historia grupy sięga 1990 roku. Trzy dziewczyny, których wspólną pasją było: piękno, harmonia i śpiew postanowiły przyjąć nazwę KSIĘŻYC: "To słowo kojarzyło się nam z czymś bardzo kobiecym. Jesteśmy też trochę jak Księżyc - tajemniczy, chłodny, ale mający siłę".
Kompozycje KSIĘŻYCA stronią od rozwiązań obliczonych na szybki efekt. W zasadzie bazują na prostych motywach różnorodnych instrumentów klawiszowych i dętych. Te motywy są obsesyjnie powtarzane, tak, że początkowo subtelne, wręcz eteryczne, z czasem obnażają czający się w nich niepokojący nerw... Słuchacz odkrywa, że znalazł się na tropie wiodącym poza świat dźwięków... Świat tekstów KSIĘŻYCA, mimo że opisany skąpo odliczanymi słowami jest bardzo poetycki i niezwykle sugestywny.
Snują się po nim dziewczynki po dziecięcemu delikatne, ale w dorosły sposób doświadczające dolegliwości życia. Odsądzone od dojrzałości i przedwcześnie postarzane są nieobliczalne, zarówno jeśli chodzi o wrażliwość, jak i okrucieństwo. Żyją w świecie ze skazą, gdzie wszystko jest połowiczne.
Agata Harz - wokal;
Katarzyna Smoluk - wokal;
Robert Niziński - instr. dęte i klawisze/brass instr, synth;
Lechosław Polak - klawisze, akordeon/accordion, synth;
Remek Mazur-Hanaj - taśmy, teksty, lira korbowa/hurdy gurdy, taśmy/tapes, skrzypce/fiddle, poems
KAROLINA CICHA
Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką zafascynowaną tradycyjną muzyką mniejszości północno-wschodniej Polski. Artystka specjalizuje się w grze na kilku instrumentach jednocześnie: śpiewa, gra na akordeonie i klawiszach, a stopami obsługuje perkusję. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX - największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Na Ethniesach, wraz z Mateuszem Szemrajem, przedstawi muzykę z „Płyty tatarskiej” i program „Wieloma językami”, który czerpie ze skal muzyki tradycyjnej, jednak nie jest archiwalną składanką, lecz spójną całością mówiącą nowoczesnym językiem muzycznym. Ten język zbudowany jest na oryginalnym stylu dwóch osobowości, ich charyzmie i doświadczeniu w ekspresji muzycznej, zdobytych w przedsięwzięciach związanych z muzyką etniczną, archaiczną i rockową.
KAPELA MALISZÓW
Rodzinna kapela z Męciny Małej w Beskidzie Niskim, założona przez multiinstrumentalistę Jana Malisza i jego dzieci. Kapela inspiruje się tradycyjną muzyką swojego regionu, czyli tańcami i przyśpiewkami z okolic powiatu gorlickiego. Muzyka ta grana jest tradycyjnie, czyli na skrzypcach, basach i bębnie w sposób archaiczny, z pewną dozą wolności, radości i improwizacji. Nie jest tylko szkolnym odtworzeniem starych melodii.
Kapela tworzy również własne utwory o charakterze polskim, w oparciu o wypracowany już styl. Warto wspomnieć, że skrzypce oraz baraban to instrumenty rodzinne, które zespół odziedziczył po ojcu Jana Malisza, Józefie, który przekazał również synowi podstawy gry na wielu instrumentach, jakie były w domu rodzinnym. Muzykę tę kapela nazywa więc „ojcowe nuty”.
Oprócz muzyki, kapela zajmuje się również budową instrumentów. W pracowni Jana powstają takie instrumenty jak: skrzypce, basy, lira korbowa, nyckelharpa, fujarki i wiele innych.Ich drugi album ukazuje się pod tytułem "Wiejski dżez". Jest w zasadzie kontynuacją stworzonego przez kapelę stylu, który ewoluuje w stronę improwizacji. Jest to płyta, w której ściera się kilka żywiołów: młodość z dojrzałością, tradycja z nowoczesnością, miasto ze wsią. Zawarte w utworach improwizacje Kacpra na skrzypcach, podkreślane dopingującą i energetyczną grą Zuzanny na barabanie, wymykają się trochę z ram wiejskiej tradycji muzycznej, którą cementuje prymitywne basowanie Jana.
Album zawiera kilka utworów tradycyjnych lub inspirowanych tradycją, większość jednak stanowią własne utwory. Kompozycje Kacpra wybiegają w przyszłość a jednocześnie są podbudowane wiejskim stylem, co czyni muzykę ciekawą i niepowtarzalną. Kompozycje Jana są bardziej tradycyjne, chociaż każdy posiada małą furtkę dla zbuntowanych improwizacji Kacpra. Śpiew Zuzi – bardziej dojrzały, pozbawiony już dziecięcej barwy – dopełnia całości.
Skład kapeli:
Jan Malisz – skrzypce ,basy, lira korbowa, akordeon, śpiew
Zuzanna Malisz – śpiew, basy , bęben
Kacper Malisz – skrzypce, basy, nyckelharpa
Niedziela 18.03 godz. 19.00
ADAM STRUG
Płyta „Leśny Bożek” jest czwartą, autorską płytą Adama Struga. Piosenki na niej zawarte mówią o antynomiach ludzkiego losu: miłości, śmierci, nadziei i rozczarowaniu. W warstwie literackiej, obok tekstów Struga odnajdujemy wiersze Leśmiana, Staffa, Asnyka i poety ludowego Jana Pocka. W warstwie muzycznej - w całości skomponowanej przez autora - dają znać o sobie fascynacje polską muzyką tradycyjną i melodyką Bliskiego Wschodu. Cechami tej płyty są liryka i minimalizm. Autor częstokroć deklaruje, że jego utwory służyć mają wspólnemu śpiewaniu wierszy poetów polskich i obcych.
Adam Strug - śpiew, akordeon
Szczepan Pospieszalski - trąbka
Michał Żak - klarnet
Mateusz Kowalski - mandolina, tara, śpiew
Wojciech Lubertowicz - instrumenty perkusyjne
Hipolit Woźniak - cytara, kontrabas
Bilet 3-dniowy upoważnia do wstępu na wszystkie koncerty w dniach 15, 16 i 18.03.2018. Nie obejmuje koncertów w dniu 17.03.2018.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Bilety na termin:
15.03.2018 , g. 18:30 (czwartek)
- 15.03.2018 , g. 18:30
- Bydgoszcz
- Kino Orzeł w Bydgoszczy