Bilety na: NOC LISTOPADOWA - projekcja spektaklu w reż. Andrzeja Wajdy
Kraków, Jagiellońska 1
02.03.2026, g. 19:00 (poniedziałek)
cena - od 5,00 pln
Organizator: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej...
Zakończenie sprzedaży online: 02.03.2026, g. 18:15
Duża Scena ul. Jagiellońska 1
premiera TVP 1978, czas trwania 1 godzina 52 min.
reżyseria Andrzej Wajda, muzyka Zygmunt Konieczny, zdjęcia Edward Kłosiński, scenografia Marek Karwacki, Krystyna Zachwatowicz, kostiumy Krystyna Zachwatowicz
Aktorzy: Barbara Bosak, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Ewa Ciepiela, Margita Dukiet, Anna Dymna, Zofia Jaroszewska, Elżbieta Karkoszka, Wanda Kruszewska, Zofia Niwińska, Elżbieta Willówna, Andrzej Buszewicz, Edward Dobrzański, Aleksander Fabisiak, Jerzy Fedorowicz, Mieczysław Grąbka, Stefan Gronkowski, Tadeusz Jurasz, Edward Lubaszenko, Józef Morgała, Jan Nowicki, Władysław Olszyn, Leszek Piskorz, Adam Romanowski, Bolesław Smela, Jerzy Stuhr, Maciej Szary, Stefan Szramel
W 1974 roku Andrzej Wajda wystawił na scenie Starego Teatru Noc listopadową Stanisława Wyspiańskiego. Rewizja historii, analiza przyczyn klęsk narodowych, sny o wolności i Polska jako możliwość niespełniona w czasach niewoli, to ciągle powracające tematy w przedstawieniach i filmach Artysty. W 1978 roku reżyser przeniósł przedstawienie do teatru telewizji filmując akcję w naturalnych przestrzeniach Łazienek, Belwederu, Starego Miasta. Krystyna Zachwatowicz ubrała Boginie w zwiewne tiule i ciężkie oręża co znakomicie dopowiadało złudę zwycięstwa.
Realizując dramat o powstaniu, wznieconym w nocy z 29 na 30 listopada przez garstkę młodych spiskowców z warszawskiej szkoły Podchorążych, Wajda dokonał próby odmitologizowania wydarzeń tej nocy, skonfrontowania legendy, jaka wokół nich wyrosła z historyczna prawdą. Wajdowska inscenizacja Nocy listopadowej jest projekcją snu polskich spiskowców, których uwodzą syrenie odgłosy greckich bogiń, śpiewających „Do broni, do broni!” i marzeń księcia Konstantego. Ale na te sny i marzenia nakłada się rzeczywistość – twarda, brutalna. W tym planie realnym umieścił Wajda donosicieli i zdrajców, odmawiającego przyjęcia dowództwa generała Chłopickiego, ludzi, którzy nie chcą angażować się w walkę zbrojną, nie mającą szans powodzenia.
W krakowskiej Nocy listopadowej równorzędnym komponentem spektaklu jest muzyka Zygmunta Koniecznego dzięki której śpiewane sceny z Pallas Ateną i czterema Nike są czymś pośrednim między operą a musicalem. Muzyka i śpiew, z zastosowaniem playbacku, brzmi potężnie. Są w niej siła i rytm. Szczególne wrażenie robią przejmujące, żałobne lamentacje Nike spod Cheronei (Elżbieta Karkoszka).
Wielkim solistą w świetnie zinstrumentowanym zespole wykonawców jest Jan Nowicki, którego rolę Wielkiego Księcia słusznie uznano za arcykreację. Znakomicie partneruje mu jako Joanna – aktorka o fascynującej osobowości – Teresa Budzisz – Krzyżanowska.
(rok), Sen nocy listopadowej, Trybuna Odrzańska 1977, nr 70.
premiera TVP 1978, czas trwania 1 godzina 52 min.
reżyseria Andrzej Wajda, muzyka Zygmunt Konieczny, zdjęcia Edward Kłosiński, scenografia Marek Karwacki, Krystyna Zachwatowicz, kostiumy Krystyna Zachwatowicz
Aktorzy: Barbara Bosak, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Ewa Ciepiela, Margita Dukiet, Anna Dymna, Zofia Jaroszewska, Elżbieta Karkoszka, Wanda Kruszewska, Zofia Niwińska, Elżbieta Willówna, Andrzej Buszewicz, Edward Dobrzański, Aleksander Fabisiak, Jerzy Fedorowicz, Mieczysław Grąbka, Stefan Gronkowski, Tadeusz Jurasz, Edward Lubaszenko, Józef Morgała, Jan Nowicki, Władysław Olszyn, Leszek Piskorz, Adam Romanowski, Bolesław Smela, Jerzy Stuhr, Maciej Szary, Stefan Szramel
W 1974 roku Andrzej Wajda wystawił na scenie Starego Teatru Noc listopadową Stanisława Wyspiańskiego. Rewizja historii, analiza przyczyn klęsk narodowych, sny o wolności i Polska jako możliwość niespełniona w czasach niewoli, to ciągle powracające tematy w przedstawieniach i filmach Artysty. W 1978 roku reżyser przeniósł przedstawienie do teatru telewizji filmując akcję w naturalnych przestrzeniach Łazienek, Belwederu, Starego Miasta. Krystyna Zachwatowicz ubrała Boginie w zwiewne tiule i ciężkie oręża co znakomicie dopowiadało złudę zwycięstwa.
Realizując dramat o powstaniu, wznieconym w nocy z 29 na 30 listopada przez garstkę młodych spiskowców z warszawskiej szkoły Podchorążych, Wajda dokonał próby odmitologizowania wydarzeń tej nocy, skonfrontowania legendy, jaka wokół nich wyrosła z historyczna prawdą. Wajdowska inscenizacja Nocy listopadowej jest projekcją snu polskich spiskowców, których uwodzą syrenie odgłosy greckich bogiń, śpiewających „Do broni, do broni!” i marzeń księcia Konstantego. Ale na te sny i marzenia nakłada się rzeczywistość – twarda, brutalna. W tym planie realnym umieścił Wajda donosicieli i zdrajców, odmawiającego przyjęcia dowództwa generała Chłopickiego, ludzi, którzy nie chcą angażować się w walkę zbrojną, nie mającą szans powodzenia.
W krakowskiej Nocy listopadowej równorzędnym komponentem spektaklu jest muzyka Zygmunta Koniecznego dzięki której śpiewane sceny z Pallas Ateną i czterema Nike są czymś pośrednim między operą a musicalem. Muzyka i śpiew, z zastosowaniem playbacku, brzmi potężnie. Są w niej siła i rytm. Szczególne wrażenie robią przejmujące, żałobne lamentacje Nike spod Cheronei (Elżbieta Karkoszka).
Wielkim solistą w świetnie zinstrumentowanym zespole wykonawców jest Jan Nowicki, którego rolę Wielkiego Księcia słusznie uznano za arcykreację. Znakomicie partneruje mu jako Joanna – aktorka o fascynującej osobowości – Teresa Budzisz – Krzyżanowska.
(rok), Sen nocy listopadowej, Trybuna Odrzańska 1977, nr 70.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

