Bilety na: ZBRODNIA I KARA - projekcja spektaklu w reż. Andrzeja Wajdy
Kraków, Jagiellońska 1
03.03.2026, g. 19:00 (wtorek)
cena - od 5,00 pln
Organizator: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej...
Zakończenie sprzedaży online: 03.03.2026, g. 18:15
Duża Scena ul. Jagiellońska 1
premiera TV 1987, czas trwania 2 godziny 6 min.
Reżyseria Andrzej Wajda, scenografia Krystyna Zachwatowicz, opracowanie muzyczne Stanisław Radwan
Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Jerzy Stuhr, Barbara Grabowska Oliwa, Krzysztof Globisz, Jan Monczka, Juliusz Grabowski, Andrzej Hudziak, Ryszard Łukowski, Kazimierz Borowiec
Adaptacje powieści Fiodora Dostojewskiego wystawiane przez Andrzeja Wajdę w Starym Teatrze należą do najwybitniejszych inscenizacji w polskim teatrze. Tekst Zbrodni i kary reżyser okroił niemal wyłącznie do rozmów między Raskolnikowem i Porfirym, będących w rzeczywistości pasjonującą rozgrywką psychologiczną. Podobnie jak sama książka, także spektakl stawia pytanie, czy wielka idea może usprawiedliwiać zbrodnię. I daje nadzieję, że nawet największy przestępca może oczyścić swą duszę, kierując ją ku Bogu. Premiera przedstawienia odbyła się w Starym Teatrze w 1984 roku, wielkie role stworzyli Jerzy Stuhr i Jerzy Radziwiłowicz. Zbrodnia i kara Wajdy stała się wizytówką polskiego teatru na świecie, była najbardziej ‘eksportowym’ przedstawieniem w historii Starego Teatru.
Dialogi zagrane tylko w całości, tak jak napisał je Dostojewski, są właśnie teatralne, co dostrzegliśmy wszyscy zaraz na pierwszych próbach. To zmaganie na śmieć życie mordercy i śledczego przykuło uwagę i było najbardziej teatralne. Musiałem użyć takiego chwytu, ponieważ robię teatr na dziś i w poczuciu własnych obowiązków wobec społeczeństwa. Zbrodnia i kara opowiada o motywach zbrodni ideowej. Motyw zbrodni wykłada Raskolnikow w powieści poprzez swój artykuł o zbrodni i poprzez wyjaśnienia, które wyciąga z niego śledczy. Ten artykuł właśnie i jego interpretacja, którą Raskolnikow rozwija przed Porfirym Pietrowiczem porusza mnie dziś w tej powieści najsilniej. Od hitlerowskich obozów zagłady do najnowszych morderstw politycznych. Za wszystkim tym stoi ‘przyzwolenie na krew’ jeśli to jest potrzebne (nawet nie konieczne) dla ogólnego postępu ludzkości!
Andrzej Wajda, Dostojewski –teatr sumienia …, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1989
premiera TV 1987, czas trwania 2 godziny 6 min.
Reżyseria Andrzej Wajda, scenografia Krystyna Zachwatowicz, opracowanie muzyczne Stanisław Radwan
Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Jerzy Stuhr, Barbara Grabowska Oliwa, Krzysztof Globisz, Jan Monczka, Juliusz Grabowski, Andrzej Hudziak, Ryszard Łukowski, Kazimierz Borowiec
Adaptacje powieści Fiodora Dostojewskiego wystawiane przez Andrzeja Wajdę w Starym Teatrze należą do najwybitniejszych inscenizacji w polskim teatrze. Tekst Zbrodni i kary reżyser okroił niemal wyłącznie do rozmów między Raskolnikowem i Porfirym, będących w rzeczywistości pasjonującą rozgrywką psychologiczną. Podobnie jak sama książka, także spektakl stawia pytanie, czy wielka idea może usprawiedliwiać zbrodnię. I daje nadzieję, że nawet największy przestępca może oczyścić swą duszę, kierując ją ku Bogu. Premiera przedstawienia odbyła się w Starym Teatrze w 1984 roku, wielkie role stworzyli Jerzy Stuhr i Jerzy Radziwiłowicz. Zbrodnia i kara Wajdy stała się wizytówką polskiego teatru na świecie, była najbardziej ‘eksportowym’ przedstawieniem w historii Starego Teatru.
Dialogi zagrane tylko w całości, tak jak napisał je Dostojewski, są właśnie teatralne, co dostrzegliśmy wszyscy zaraz na pierwszych próbach. To zmaganie na śmieć życie mordercy i śledczego przykuło uwagę i było najbardziej teatralne. Musiałem użyć takiego chwytu, ponieważ robię teatr na dziś i w poczuciu własnych obowiązków wobec społeczeństwa. Zbrodnia i kara opowiada o motywach zbrodni ideowej. Motyw zbrodni wykłada Raskolnikow w powieści poprzez swój artykuł o zbrodni i poprzez wyjaśnienia, które wyciąga z niego śledczy. Ten artykuł właśnie i jego interpretacja, którą Raskolnikow rozwija przed Porfirym Pietrowiczem porusza mnie dziś w tej powieści najsilniej. Od hitlerowskich obozów zagłady do najnowszych morderstw politycznych. Za wszystkim tym stoi ‘przyzwolenie na krew’ jeśli to jest potrzebne (nawet nie konieczne) dla ogólnego postępu ludzkości!
Andrzej Wajda, Dostojewski –teatr sumienia …, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1989
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

