Bilety na: Noce i poranki organowe / Absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
01.04.2023, g. 20:30 (sobota)
cena - od 11,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 01.04.2023, g. 20:25
Program
Louis James Alfred Lefébure-Wély
Sortie Es-dur
Marko Hakanpää
„In the Alps”
Zsolt Gárdonyi
„Mozart Changes”
Gaston Litaize
„Prélude et danse fuguée”
Johann Strauss (syn)
„Walc na cztery nogi”
Daniel Strządała, Michał Botor
„Kolacja na 4 ręce i nogi” (improwizacja)
Daniel Strządała
„Suita ludowa”, „Uno scherzo con un po' di parodia” (improwizacje)
Wykonawcy
Julian Gembalski – prowadzenie
Absolwenci Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach:
Ewelina Bachul
Robert Kromolan
Joanna Duźniak
Michał Botor
Aleksandra Gawrońska-Kozieł
Mariusz Kozieł
Daniel Strządała
Czy brzmienie organów porannych różni się od organów wieczornych?
Odpowiedź kryje się w cyklu Nocy i Poranków organowych podczas których zaproszeni goście – wspaniali organiści i naukowcy opowiadają, co tak naprawdę kryje się w organowej szafie, czym właściwie jest wiatrownica, jak działają organy wodne i dlaczego trzeba aż miliona części, by zbudować taki instrument.
Prelekcjom towarzyszą koncerty najlepszych absolwentów akademii muzycznych, którzy na wieczornych spotkaniach przywołują zmysłowe, mitologiczne, metafizyczne obrazy francuskich twórców i najbardziej szalone, zaskakujące, przekorne muzyczne fragmenty.
Lefébure-Wély znany był w XIX-wiecznej Francji jako wielki „sztukmistrz” organów i – jako taki – zyskał przywilej prezentowania nowych organów słynnego Cavaillé-Colla. Dziś jego twórczość, w przeszłości wielokrotnie oskarżana o wyobcowanie z sakralnego ducha, wciąż robi wrażenie w kontekście koncertowym. Ów zapoczątkowany przez Wély’ego „estradowy” nurt muzyki organowej żywy jest we współczesnej twórczości na ten instrument, na co dowodów dostarczą kompozycje Hakanpy (topos ludowy), Gárdonyiego (synteza historyzmu i jazzu) oraz Litaize’a (połączenie idiomu tanecznego z polifonią). Ponadto dowiemy się, jakie oblicze zyska genre wiedeńskiego, Straussowskiego walca w wersji organowej na… cztery nogi.
W finale koncertu zagoszczą improwizacje. Szczególnie intrygującą zdaje się być pierwsza z nich, i to nie tylko dlatego, że do instrumentu zasiądzie aż dwóch organistów. Zaproponowany przez wykonawców tytuł jest bowiem aluzją do słynnej sztuki Paula Barza, stawiającej pytania o zadania sztuki i rolę artystów poprzez posłużenie się archetypem legendarnej rywalizacji Bacha i Händla.
[Bartłomiej Barwinek]
Louis James Alfred Lefébure-Wély
Sortie Es-dur
Marko Hakanpää
„In the Alps”
Zsolt Gárdonyi
„Mozart Changes”
Gaston Litaize
„Prélude et danse fuguée”
Johann Strauss (syn)
„Walc na cztery nogi”
Daniel Strządała, Michał Botor
„Kolacja na 4 ręce i nogi” (improwizacja)
Daniel Strządała
„Suita ludowa”, „Uno scherzo con un po' di parodia” (improwizacje)
Wykonawcy
Julian Gembalski – prowadzenie
Absolwenci Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach:
Ewelina Bachul
Robert Kromolan
Joanna Duźniak
Michał Botor
Aleksandra Gawrońska-Kozieł
Mariusz Kozieł
Daniel Strządała
Czy brzmienie organów porannych różni się od organów wieczornych?
Odpowiedź kryje się w cyklu Nocy i Poranków organowych podczas których zaproszeni goście – wspaniali organiści i naukowcy opowiadają, co tak naprawdę kryje się w organowej szafie, czym właściwie jest wiatrownica, jak działają organy wodne i dlaczego trzeba aż miliona części, by zbudować taki instrument.
Prelekcjom towarzyszą koncerty najlepszych absolwentów akademii muzycznych, którzy na wieczornych spotkaniach przywołują zmysłowe, mitologiczne, metafizyczne obrazy francuskich twórców i najbardziej szalone, zaskakujące, przekorne muzyczne fragmenty.
Lefébure-Wély znany był w XIX-wiecznej Francji jako wielki „sztukmistrz” organów i – jako taki – zyskał przywilej prezentowania nowych organów słynnego Cavaillé-Colla. Dziś jego twórczość, w przeszłości wielokrotnie oskarżana o wyobcowanie z sakralnego ducha, wciąż robi wrażenie w kontekście koncertowym. Ów zapoczątkowany przez Wély’ego „estradowy” nurt muzyki organowej żywy jest we współczesnej twórczości na ten instrument, na co dowodów dostarczą kompozycje Hakanpy (topos ludowy), Gárdonyiego (synteza historyzmu i jazzu) oraz Litaize’a (połączenie idiomu tanecznego z polifonią). Ponadto dowiemy się, jakie oblicze zyska genre wiedeńskiego, Straussowskiego walca w wersji organowej na… cztery nogi.
W finale koncertu zagoszczą improwizacje. Szczególnie intrygującą zdaje się być pierwsza z nich, i to nie tylko dlatego, że do instrumentu zasiądzie aż dwóch organistów. Zaproponowany przez wykonawców tytuł jest bowiem aluzją do słynnej sztuki Paula Barza, stawiającej pytania o zadania sztuki i rolę artystów poprzez posłużenie się archetypem legendarnej rywalizacji Bacha i Händla.
[Bartłomiej Barwinek]
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.