Bilety na: ELSNER – WIENIAWSKI – STOJOWSKI
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
06.02.2026, g. 19:00 (piątek)
cena - od 40,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 06.02.2026, g. 18:00
Organizatorem koncertu jest Polska Opera Królewska
PROGRAM
Józef Elsner (1769–1854) – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie
Henryk Wieniawski (1835–1880) – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Allegro moderato
Romance: Andante ma non troppo
Allegro con fuoco – Allegro moderato (alla Zingara)
Zygmunt Stojowski (1970–1946) – Suita Es-dur na orkiestrę op. 9
Thème varié (Andante)
Intermède polonais (Tempo di mazurka, con anima)
Revêrie et Cracovienne (Lento – Allegro – Lento – Allegro)
WYKONAWCY
TOMASZ KULISIEWICZ SKRZYPCE
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
PRZEMYSŁAW NEUMANN DYRYGENT
Jagiełło w Tenczynie to kolejna po Królu Łokietku opera, w której Józef Elsner pragnął przywołać chlubne karty z historii polskiego narodu. Nie dziw zatem, że w muzyczną tkankę dramatu, którego premiera odbyła się 1 stycznia 1820 roku, wplótł szereg polskich tańców. Sama uwertura – jak zauważa Alina Romanowicz – stanowi próbę „połączenia stylu klasyków wiedeńskich z folklorystyką polską” i z pewnością zasługuje na przywrócenie jej polskim estradom. W następnej kolejności zabrzmi II Koncert skrzypcowy geniusza wiolinistyki – Henryka Wieniawskiego. Pierwsza wersja jednego z najświetniejszych dzieł kompozytorskich polskiego wirtuoza pochodzi z roku 1862, jednak wielokrotnie poprawiane, w ostatecznej postaci ukazało się dopiero 17 lat później. Dziś wciąż zachwyca elegancją dialogów solisty z orkiestrą oraz zachowaniem równowagi między wirtuozerią a liryzmem, przez co należy do najsłynniejszych polskich kompozycji tego gatunku.
Program wieńczy zakorzeniona w rodzimej tradycji Suita Es-dur na orkiestrę Zygmunta Stojowskiego. Ten znakomity pianista i kompozytor już w wieku 17 lat wyemigrował z kraju – najpierw na studia do Francji, a następnie do Stanów Zjednoczonych – jednak przez całe życie był oddany sprawie polskiej. O przywiązaniu do rodzimego dziedzictwa świadczy komponowana przez niego muzyka. Jednym z utworów, które otworzyły Stojowskiemu drogę do dalszej kariery była właśnie Suita Es-dur z 1891 roku, która zyskała uznanie m.in. u Hansa Bülowa (adresata dedykacji), Piotra Czajkowskiego oraz Johannesa Brahmsa. Część pierwszą stanowią wariacje na temat popularnej wówczas pieśni kościelnej Witaj Królowa nieba i Matko litości ze szczególnie imponującą ostatnią wariacją z fugowanym fragmentem i pełnym blasku finałem. Natomiast dwie pozostałe części nawiązują do polskich tańców. Intermède polonais utrzymane jest w charakterze żywiołowego mazurka, zaś w części finałowej nostalgiczne senne marzenie wprowadza, a następnie na chwilę przerywa pełen werwy i radości synkopowany rytm krakowiaka.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Bilety w cenie:
40 zł ulgowy
60 zł normalny
Bilety ulgowe przysługują dzieciom do 6 roku życia, uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety są dostępne w sprzedaży internetowej na stronie Polskiego Radia oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
PROGRAM
Józef Elsner (1769–1854) – Uwertura do opery Jagiełło w Tenczynie
Henryk Wieniawski (1835–1880) – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Allegro moderato
Romance: Andante ma non troppo
Allegro con fuoco – Allegro moderato (alla Zingara)
Zygmunt Stojowski (1970–1946) – Suita Es-dur na orkiestrę op. 9
Thème varié (Andante)
Intermède polonais (Tempo di mazurka, con anima)
Revêrie et Cracovienne (Lento – Allegro – Lento – Allegro)
WYKONAWCY
TOMASZ KULISIEWICZ SKRZYPCE
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
PRZEMYSŁAW NEUMANN DYRYGENT
Jagiełło w Tenczynie to kolejna po Królu Łokietku opera, w której Józef Elsner pragnął przywołać chlubne karty z historii polskiego narodu. Nie dziw zatem, że w muzyczną tkankę dramatu, którego premiera odbyła się 1 stycznia 1820 roku, wplótł szereg polskich tańców. Sama uwertura – jak zauważa Alina Romanowicz – stanowi próbę „połączenia stylu klasyków wiedeńskich z folklorystyką polską” i z pewnością zasługuje na przywrócenie jej polskim estradom. W następnej kolejności zabrzmi II Koncert skrzypcowy geniusza wiolinistyki – Henryka Wieniawskiego. Pierwsza wersja jednego z najświetniejszych dzieł kompozytorskich polskiego wirtuoza pochodzi z roku 1862, jednak wielokrotnie poprawiane, w ostatecznej postaci ukazało się dopiero 17 lat później. Dziś wciąż zachwyca elegancją dialogów solisty z orkiestrą oraz zachowaniem równowagi między wirtuozerią a liryzmem, przez co należy do najsłynniejszych polskich kompozycji tego gatunku.
Program wieńczy zakorzeniona w rodzimej tradycji Suita Es-dur na orkiestrę Zygmunta Stojowskiego. Ten znakomity pianista i kompozytor już w wieku 17 lat wyemigrował z kraju – najpierw na studia do Francji, a następnie do Stanów Zjednoczonych – jednak przez całe życie był oddany sprawie polskiej. O przywiązaniu do rodzimego dziedzictwa świadczy komponowana przez niego muzyka. Jednym z utworów, które otworzyły Stojowskiemu drogę do dalszej kariery była właśnie Suita Es-dur z 1891 roku, która zyskała uznanie m.in. u Hansa Bülowa (adresata dedykacji), Piotra Czajkowskiego oraz Johannesa Brahmsa. Część pierwszą stanowią wariacje na temat popularnej wówczas pieśni kościelnej Witaj Królowa nieba i Matko litości ze szczególnie imponującą ostatnią wariacją z fugowanym fragmentem i pełnym blasku finałem. Natomiast dwie pozostałe części nawiązują do polskich tańców. Intermède polonais utrzymane jest w charakterze żywiołowego mazurka, zaś w części finałowej nostalgiczne senne marzenie wprowadza, a następnie na chwilę przerywa pełen werwy i radości synkopowany rytm krakowiaka.
Marta Dziewanowska-Pachowska
Bilety w cenie:
40 zł ulgowy
60 zł normalny
Bilety ulgowe przysługują dzieciom do 6 roku życia, uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety są dostępne w sprzedaży internetowej na stronie Polskiego Radia oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

