Bilety na: Korngold | Brahms | Sibelius
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
13.12.2025, g. 19:00 (sobota)
cena - od 30,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 13.12.2025, g. 18:00
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska skrzypce
Palina Horbach wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirian Khukhunaishvili dyrygent
Erich Wolfgang Korngold – Uwertura do baletu Bałwanek
Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102
***
Jean Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39
Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł (przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności)
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.
Trzy kompozycje koncertu ukazują późne oblicza stylu neoromantycznego z jego bogatą ekspresją – elegijne, nostalgiczne barwy i nastroje dzieł Brahmsa i Sibeliusa zostaną skonfrontowane z pełną młodzieńczego entuzjazmu muzyką nastoletniego geniusza, Ericha Wolfganga Korngolda, który wkrótce stać się miał gwiazdą, chociaż jego sława nie miała okazać się trwała.
Johannes Brahms skomponował swój Koncert podwójny a-moll w 1887 roku jako ostatnie wielkie dzieło orkiestrowe i osobisty gest pojednania z legendarnym skrzypkiem Josephem Joachimem. Cieniem na ich relacje położyły się pewne konflikty, a koncert – z udziałem Joachima i wiolonczelisty Roberta Hausmanna – stał się symbolem odnowionej przyjaźni. Dzieło po premierze w Kolonii przyjęto dość chłodno, z czasem doceniono za emocjonalną głębię i szczególny, nostalgiczny i melancholijny koloryt. Nie jest to wirtuozowski popis, lecz rozmowa dwóch instrumentów, w której Brahms ukazuje swój dojrzały, skupiony styl – raczej introspekcję niż dramat. Koncert uznawany jest za artystyczny epilog symfonicznego dorobku autora. W partiach solowych zaprezentują się znakomite wirtuozki: skrzypaczka Karolina Nowotczyńska – koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej oraz Palina Horbach – koncertmistrzyni wiolonczel naszej Orkiestry.
I Symfonia fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa nie jest natomiast prologiem jego symfonicznej twórczości – miał już bowiem za sobą premiery kilku budzących uznanie poematów symfonicznych. Ukończył ją w 1899 roku w Helsinkach, w okresie rosnących napięć politycznych w Finlandii pod panowaniem rosyjskim. Utwór był pierwszym krokiem ku niezależnemu językowi symfonicznemu kompozytora, późniejszego mistrza tej formy. Choć krytycy doszukiwali się w nim wpływów Czajkowskiego, już wtedy dostrzegano rozkwit własnego idiomu 35-letniego twórcy: gęstego, surowego, pełnego dramatyzmu. Rewizja z 1900 roku, wykonana podczas europejskiego tournée fińskiej orkiestry, przyniosła mu międzynarodowy rozgłos. Symfonia stała się muzycznym symbolem budzącej się fińskiej tożsamości – nie przez cytaty muzyki tradycyjnej, lecz przez swoiście „północny” ton łączący heroizm i dumę, ale też nostalgię i melancholię.
Najmłodszy z tej trójki twórców, Erich Wolfgang Korngold, miał zaledwie trzynaście lat, gdy w 1910 roku w wiedeńskiej Hofoper pokazano jego balet-pantomimę Der Schneemann w orkiestracji jego nauczyciela, Alexandra Zemlinsky’ego. Utwór wzbudził zachwyt, a młodego kompozytora ogłoszono cudownym dzieckiem (nawet „Mozartem XX wieku”); sukces ten rozpoczął jego błyskotliwą karierę. Ta lekka, baśniowa historia o ożywionym bałwanku stała się zapowiedzią późniejszego, pełnego liryzmu i teatralnego blasku stylu Korngolda, jednego z ostatnich romantyków XX wieku, pamiętanego zwłaszcza jako twórca muzyki filmowej (dwa Oscary).
Koncert poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, gruziński dyrygent rozwijający międzynarodową karierę. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Wybitny kapelmistrz Christoph Eschenbach uhonorował go prestiżową Ringmann-Jaross Award. Dyrygował licznymi orkiestrami z różnych krajów świata, bywał też częstym gościem w Polsce (w 2020 roku uzyskał stopień doktora dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie). Jest pierwszym dyrygentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od września 2025 – dyrektorem muzycznym Opery Wrocławskiej.
Transmisja koncertu na kanale Youtube oraz na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Wykonawcy:
Karolina Nowotczyńska skrzypce
Palina Horbach wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirian Khukhunaishvili dyrygent
Erich Wolfgang Korngold – Uwertura do baletu Bałwanek
Johannes Brahms – Koncert podwójny a-moll op. 102
***
Jean Sibelius – I Symfonia e-moll op. 39
Bilety w cenie: normalne – 50 zł, ulgowe – 30 zł (przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności)
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.
Trzy kompozycje koncertu ukazują późne oblicza stylu neoromantycznego z jego bogatą ekspresją – elegijne, nostalgiczne barwy i nastroje dzieł Brahmsa i Sibeliusa zostaną skonfrontowane z pełną młodzieńczego entuzjazmu muzyką nastoletniego geniusza, Ericha Wolfganga Korngolda, który wkrótce stać się miał gwiazdą, chociaż jego sława nie miała okazać się trwała.
Johannes Brahms skomponował swój Koncert podwójny a-moll w 1887 roku jako ostatnie wielkie dzieło orkiestrowe i osobisty gest pojednania z legendarnym skrzypkiem Josephem Joachimem. Cieniem na ich relacje położyły się pewne konflikty, a koncert – z udziałem Joachima i wiolonczelisty Roberta Hausmanna – stał się symbolem odnowionej przyjaźni. Dzieło po premierze w Kolonii przyjęto dość chłodno, z czasem doceniono za emocjonalną głębię i szczególny, nostalgiczny i melancholijny koloryt. Nie jest to wirtuozowski popis, lecz rozmowa dwóch instrumentów, w której Brahms ukazuje swój dojrzały, skupiony styl – raczej introspekcję niż dramat. Koncert uznawany jest za artystyczny epilog symfonicznego dorobku autora. W partiach solowych zaprezentują się znakomite wirtuozki: skrzypaczka Karolina Nowotczyńska – koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej oraz Palina Horbach – koncertmistrzyni wiolonczel naszej Orkiestry.
I Symfonia fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa nie jest natomiast prologiem jego symfonicznej twórczości – miał już bowiem za sobą premiery kilku budzących uznanie poematów symfonicznych. Ukończył ją w 1899 roku w Helsinkach, w okresie rosnących napięć politycznych w Finlandii pod panowaniem rosyjskim. Utwór był pierwszym krokiem ku niezależnemu językowi symfonicznemu kompozytora, późniejszego mistrza tej formy. Choć krytycy doszukiwali się w nim wpływów Czajkowskiego, już wtedy dostrzegano rozkwit własnego idiomu 35-letniego twórcy: gęstego, surowego, pełnego dramatyzmu. Rewizja z 1900 roku, wykonana podczas europejskiego tournée fińskiej orkiestry, przyniosła mu międzynarodowy rozgłos. Symfonia stała się muzycznym symbolem budzącej się fińskiej tożsamości – nie przez cytaty muzyki tradycyjnej, lecz przez swoiście „północny” ton łączący heroizm i dumę, ale też nostalgię i melancholię.
Najmłodszy z tej trójki twórców, Erich Wolfgang Korngold, miał zaledwie trzynaście lat, gdy w 1910 roku w wiedeńskiej Hofoper pokazano jego balet-pantomimę Der Schneemann w orkiestracji jego nauczyciela, Alexandra Zemlinsky’ego. Utwór wzbudził zachwyt, a młodego kompozytora ogłoszono cudownym dzieckiem (nawet „Mozartem XX wieku”); sukces ten rozpoczął jego błyskotliwą karierę. Ta lekka, baśniowa historia o ożywionym bałwanku stała się zapowiedzią późniejszego, pełnego liryzmu i teatralnego blasku stylu Korngolda, jednego z ostatnich romantyków XX wieku, pamiętanego zwłaszcza jako twórca muzyki filmowej (dwa Oscary).
Koncert poprowadzi Mirian Khukhunaishvili, gruziński dyrygent rozwijający międzynarodową karierę. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Wybitny kapelmistrz Christoph Eschenbach uhonorował go prestiżową Ringmann-Jaross Award. Dyrygował licznymi orkiestrami z różnych krajów świata, bywał też częstym gościem w Polsce (w 2020 roku uzyskał stopień doktora dyrygentury w Akademii Muzycznej w Krakowie). Jest pierwszym dyrygentem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, a od września 2025 – dyrektorem muzycznym Opery Wrocławskiej.
Transmisja koncertu na kanale Youtube oraz na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

