Bilety na: Schumann | Czajkowski Symfoniczne światy dla wszystkich – koncerty symfoniczne z dostępem cyfrowym
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
10.01.2026, g. 19:00 (sobota)
cena - od 30,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 10.01.2026, g. 18:00
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Antoni Wit – dyrygent
Robert Schumann - I Symfonia B-dur „Wiosenna” op. 38
przerwa
Piotr Czajkowski - V Symfonia e-moll op. 64
Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.
Maestro Antoni Wit prowadzący styczniowy koncert w jego programie fascynująco zestawił dwa arcydzieła odległe czasowo o prawie pół wieku i ukazujące ciekawą linię rozwoju romantycznej symfonii z jej silnym przywiązaniem do klasycznych wzorców, nasycanych jednak zupełnie nowymi, odmiennymi treściami.
Symfonia B-dur „Wiosenna” powstała na początku 1841 roku, w szczególnie kreatywnym okresie kariery Roberta Schumanna, niedługo po jego małżeństwie z Clarą Wieck. Kompozytor, dotąd znany głównie z miniatur fortepianowych i pieśni, postanowił zmierzyć się z formą symfoniczną, inspirując się dokonaniami Beethovena i Mendelssohna. Utwór powstał w zaledwie cztery tygodnie, a jego (dobrze przyjęte) prawykonanie odbyło się 31 marca 1841 roku w Lipsku z orkiestrą Gewandhausu pod dyrekcją Felixa Mendelssohna, który był wielkim orędownikiem muzyki Schumanna. Pierwotnie każda z czterech części nosiła poetyckie tytuły („Początek wiosny”, „Wieczór”, „Wesoła zabawa”, „Wiosna w pełni”), mające oddać ducha przebudzenia natury i ludzkich uczuć, lecz Schumann zrezygnował z nich, by pozostawić interpretację wrażliwości słuchaczy. To nie tylko pełen optymizmu hymn do wiosny, lecz także symbol narodzin symfonicznego stylu Schumanna — pełnego energii, harmonicznego i melodycznego bogactwa, ekspresji. Dzieło zapowiada nowy etap w historii romantycznej symfoniki, w której w klasyczną formę wpisuje się nowa emocjonalność, poezja i osobisty ton.
V Symfonię Piotra Czajkowskiego (1888) w jej ideowym planie („per aspera ad astra” – od cierni, ku gwiazdom) porównuje się niekiedy do przesławnej symfonii Beethovena o tym samym numerze – tu wszakże emocjonalna rozpiętość pomiędzy tragizmem początku a tryumfem finału jest jeszcze bardziej wydatna. Pewną analogię można też dostrzec w wysnuciu całego utworu z jednego, charakterystycznego motywu (nazywanego czasem, podobnie jak u Beethovena, „motywem losu”): posępnej, powracającej w różnych kontekstach melodii granej na początku utworu w niskim rejestrze przez klarnet. Symfonia e‑moll to także dzieło „modelowe”, jedno z tych, które można przywołać jako najbardziej dla stylu swego twórcy (i ogólnie neoromantycznego idiomu muzyki rosyjskiej) charakterystyczne – toteż od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością.
Nasza Orkiestra z radością po raz kolejny wystąpi pod batutą Antoniego Wita – jednego z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów, artysty o imponującym dorobku (m.in. nagranie ponad 200 płyt w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy!), prowadzącego przez wiele lat ważne instytucje muzyczne wielu krajów. Trwająca dekady aktywność na koncertowych estradach i scenach operowych całego świata przyniosła mu wielkie uznanie publiczności i krytyków; jest także cenionym nauczycielem akademickim, który wykształcił szereg znakomitych dyrygentów. Należy również do oddanych popularyzatorów muzyki polskiej. Maestro Wit zasiada także w Radzie Artystycznej naszego zespołu.
Transmisja koncertu na kanale Youtube oraz na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bilety normalne: 50 zł
Bilety ulgowe: 30 zł
• przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Bilety grupowe (dla grup min. 15-osobowych): ustalenia indywidualne, tel. 663 261 090, bilety@sinfoniaiuventus.pl
Bilety dostępne w serwisach eBilet.pl, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
www.sinfoniaiuventus.pl
Antoni Wit – dyrygent
Robert Schumann - I Symfonia B-dur „Wiosenna” op. 38
przerwa
Piotr Czajkowski - V Symfonia e-moll op. 64
Symfoniczne światy dla wszystkich to projekt, który otwiera przestrzeń muzyki klasycznej dla każdego – niezależnie od miejsca, czasu czy możliwości uczestnictwa na żywo. Dzięki transmisjom online koncerty symfoniczne stają się dostępne szerokiemu gronu odbiorców, pozwalając zanurzyć się w brzmieniu orkiestry i doświadczyć piękna muzyki na najwyższym poziomie. Projekt podkreśla ideę dostępności sztuki jako wspólnego dobra i zaproszenia do świata dźwięków, emocji i wyobraźni.
Maestro Antoni Wit prowadzący styczniowy koncert w jego programie fascynująco zestawił dwa arcydzieła odległe czasowo o prawie pół wieku i ukazujące ciekawą linię rozwoju romantycznej symfonii z jej silnym przywiązaniem do klasycznych wzorców, nasycanych jednak zupełnie nowymi, odmiennymi treściami.
Symfonia B-dur „Wiosenna” powstała na początku 1841 roku, w szczególnie kreatywnym okresie kariery Roberta Schumanna, niedługo po jego małżeństwie z Clarą Wieck. Kompozytor, dotąd znany głównie z miniatur fortepianowych i pieśni, postanowił zmierzyć się z formą symfoniczną, inspirując się dokonaniami Beethovena i Mendelssohna. Utwór powstał w zaledwie cztery tygodnie, a jego (dobrze przyjęte) prawykonanie odbyło się 31 marca 1841 roku w Lipsku z orkiestrą Gewandhausu pod dyrekcją Felixa Mendelssohna, który był wielkim orędownikiem muzyki Schumanna. Pierwotnie każda z czterech części nosiła poetyckie tytuły („Początek wiosny”, „Wieczór”, „Wesoła zabawa”, „Wiosna w pełni”), mające oddać ducha przebudzenia natury i ludzkich uczuć, lecz Schumann zrezygnował z nich, by pozostawić interpretację wrażliwości słuchaczy. To nie tylko pełen optymizmu hymn do wiosny, lecz także symbol narodzin symfonicznego stylu Schumanna — pełnego energii, harmonicznego i melodycznego bogactwa, ekspresji. Dzieło zapowiada nowy etap w historii romantycznej symfoniki, w której w klasyczną formę wpisuje się nowa emocjonalność, poezja i osobisty ton.
V Symfonię Piotra Czajkowskiego (1888) w jej ideowym planie („per aspera ad astra” – od cierni, ku gwiazdom) porównuje się niekiedy do przesławnej symfonii Beethovena o tym samym numerze – tu wszakże emocjonalna rozpiętość pomiędzy tragizmem początku a tryumfem finału jest jeszcze bardziej wydatna. Pewną analogię można też dostrzec w wysnuciu całego utworu z jednego, charakterystycznego motywu (nazywanego czasem, podobnie jak u Beethovena, „motywem losu”): posępnej, powracającej w różnych kontekstach melodii granej na początku utworu w niskim rejestrze przez klarnet. Symfonia e‑moll to także dzieło „modelowe”, jedno z tych, które można przywołać jako najbardziej dla stylu swego twórcy (i ogólnie neoromantycznego idiomu muzyki rosyjskiej) charakterystyczne – toteż od chwili premiery cieszy się niesłabnącą popularnością.
Nasza Orkiestra z radością po raz kolejny wystąpi pod batutą Antoniego Wita – jednego z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów, artysty o imponującym dorobku (m.in. nagranie ponad 200 płyt w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy!), prowadzącego przez wiele lat ważne instytucje muzyczne wielu krajów. Trwająca dekady aktywność na koncertowych estradach i scenach operowych całego świata przyniosła mu wielkie uznanie publiczności i krytyków; jest także cenionym nauczycielem akademickim, który wykształcił szereg znakomitych dyrygentów. Należy również do oddanych popularyzatorów muzyki polskiej. Maestro Wit zasiada także w Radzie Artystycznej naszego zespołu.
Transmisja koncertu na kanale Youtube oraz na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Przedsięwzięcie jest realizowane z dofinansowaniem w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) dla kultury 2025
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Bilety normalne: 50 zł
Bilety ulgowe: 30 zł
• przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Bilety grupowe (dla grup min. 15-osobowych): ustalenia indywidualne, tel. 663 261 090, bilety@sinfoniaiuventus.pl
Bilety dostępne w serwisach eBilet.pl, Polskie Radio – bilety 24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH na stronie www.sinfoniaiuventus.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
www.sinfoniaiuventus.pl
*******
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

