Teatr Wielki w Poznaniu
Teatr Wielki w Poznaniu symbolizuje ponad 100 lat historii opery polskiej. Jego siedziba wybudowana została na początku XX wieku w centrum miasta, cieszącego się niezwykle bogatą tradycją życia muzycznego i będącego zarazem ważnym ośrodkiem kulturalnym Polski.
Już wkrótce po inauguracji Teatr Wielki w Poznaniu zyskał opinię wiodącej sceny operowej kraju i po dziś dzień należy do najlepszych zespołów w tej części Europy. Jego różnorodny repertuar obejmuje dzieła od operowej klasyki, inscenizowane zgodnie ze współczesnymi trendami teatralnymi, po kompozycje współczesne. Priorytetem jest także dbałość o wysoki poziom tzw. „codziennego spektaklu” – uzupełnianie potencjału zespołu solistów Teatru Wielkiego w Poznaniu o kunszt śpiewaków gościnnych, zatrudnianie jak najlepszych muzyków i współpraca z uznanymi dyrygentami.
O sukcesie tej drogi świadczą nagrody i wyróżnienia, przyznane premierowym spektaklom: Teatralna Nagroda Muzyczna im. J. Kiepury w 2014 roku dla najlepszego spektaklu operowego – Portret Mieczysława Wajnberga w reż. Davida Pountney’a (premiera: grudzień 2014; spektakl nominowany również do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, przyznawanej przez Instytut Muzyki i Tańca), Tadeusza Kozłowskiego – najlepszego dyrygenta czy scenografii do spektaklu Cyberiada Krzysztofa Meyera w reż. Rana Arthura Brauna, autorstwa Justina C. Arienti (premiera: maj 2013). To także prezentowanie spektakli w innych teatrach i festiwalach operowych w Polsce i zagranicą.
Ważnym celem działalności Teatru Wielkiego w Poznaniu jest również szeroko rozumiana edukacja operowa, realizowana poprzez projekty i propozycje edukacyjne dla najmłodszych widzów, współpracę z uczelniami i studentami, rozwijanie Laboratorium Teatru Operowego oraz Pracowni Krytyki Operowej, po warsztaty i wykłady otwarte dla szerokiej publiczności w każdym wieku. Dyrektorem Teatru Wielkiego w Poznaniu od lipca 2012 roku jest Renata Borowska-Juszczyńska. Instytucję finansują: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Samorząd Województwa Wielkopolskiego
Już wkrótce po inauguracji Teatr Wielki w Poznaniu zyskał opinię wiodącej sceny operowej kraju i po dziś dzień należy do najlepszych zespołów w tej części Europy. Jego różnorodny repertuar obejmuje dzieła od operowej klasyki, inscenizowane zgodnie ze współczesnymi trendami teatralnymi, po kompozycje współczesne. Priorytetem jest także dbałość o wysoki poziom tzw. „codziennego spektaklu” – uzupełnianie potencjału zespołu solistów Teatru Wielkiego w Poznaniu o kunszt śpiewaków gościnnych, zatrudnianie jak najlepszych muzyków i współpraca z uznanymi dyrygentami.
O sukcesie tej drogi świadczą nagrody i wyróżnienia, przyznane premierowym spektaklom: Teatralna Nagroda Muzyczna im. J. Kiepury w 2014 roku dla najlepszego spektaklu operowego – Portret Mieczysława Wajnberga w reż. Davida Pountney’a (premiera: grudzień 2014; spektakl nominowany również do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej, przyznawanej przez Instytut Muzyki i Tańca), Tadeusza Kozłowskiego – najlepszego dyrygenta czy scenografii do spektaklu Cyberiada Krzysztofa Meyera w reż. Rana Arthura Brauna, autorstwa Justina C. Arienti (premiera: maj 2013). To także prezentowanie spektakli w innych teatrach i festiwalach operowych w Polsce i zagranicą.
Ważnym celem działalności Teatru Wielkiego w Poznaniu jest również szeroko rozumiana edukacja operowa, realizowana poprzez projekty i propozycje edukacyjne dla najmłodszych widzów, współpracę z uczelniami i studentami, rozwijanie Laboratorium Teatru Operowego oraz Pracowni Krytyki Operowej, po warsztaty i wykłady otwarte dla szerokiej publiczności w każdym wieku. Dyrektorem Teatru Wielkiego w Poznaniu od lipca 2012 roku jest Renata Borowska-Juszczyńska. Instytucję finansują: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Samorząd Województwa Wielkopolskiego
CARMINA BURANA - wykonanie koncertowe
Absolutny hit muzyki klasycznej, wciąż inspirujący artystów: od twórców reklam po zespoły heavymetalowe. Każde wykonanie Carmina Burana wypełnia sale koncertowe do ostatniego miejsca, a historia powstania dzieła pokazuje, jak owocne może być spotkanie średniowiecza (tekst) z XX wiekiem (muzyka). Carl Orff śmiało połączył XIII-wieczne teksty poetyckie z muzyką, gdzie rytm i efektowne partie chóralne...
Absolutny hit muzyki klasycznej, wciąż inspirujący artystów: od twórców reklam po zespoły heavymetalowe. Każde wykonanie Carmina Burana wypełnia sale koncertowe...
06.06.2022, Poznań
KONCERT
CARMINA BURANA - wykonanie koncertowe



Troja(n)
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej historii i pojedynczych ludzki opowieści. Niekiedy usypia (a my razem z nim usypiamy naszą czujność), by po latach wybuchnąć na nowo i ze zdwoją siłą zniszczyć to, co wydawało się stabilne. Mitologiczna Troja i dobrze znani bohaterowie – Helena,...
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej...
10.06.2022, Poznań
BALET
Troja(n)



Troja(n)
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej historii i pojedynczych ludzki opowieści. Niekiedy usypia (a my razem z nim usypiamy naszą czujność), by po latach wybuchnąć na nowo i ze zdwoją siłą zniszczyć to, co wydawało się stabilne. Mitologiczna Troja i dobrze znani bohaterowie – Helena,...
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej...
11.06.2022, Poznań
BALET
Troja(n)



Troja(n)
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej historii i pojedynczych ludzki opowieści. Niekiedy usypia (a my razem z nim usypiamy naszą czujność), by po latach wybuchnąć na nowo i ze zdwoją siłą zniszczyć to, co wydawało się stabilne. Mitologiczna Troja i dobrze znani bohaterowie – Helena,...
Trojan Gabriel Kaczmarek choreografia VIKTOR DAVYDIUK dramaturgia KATARZYNA FRĄTCZAK Podstępny wirus tkwi przyczajony w każdym z nas. Zakłóca bieg powszechnej...
12.06.2022, Poznań
BALET
Troja(n)



Stworzenie świata Joseph Haydn - Dyr. P.Esswood
„O ile genialność może się łączyć z człowiekiem po prostu dobrym, Haydn ją posiadał” – pisał o Haydnie w „Wędrowcu i jego cieniu” Fryderyk Nietzsche. „Stworzenie świata” to arcydzieło muzyki oratoryjnej. Kompozytor połączył w tym utworze ze swobodą i znawstwem własne doświadczenie z różnych pól muzycznych z nowymi wówczas tendencjami. Za pulpitem dyrygencki Paul Esswood – znawca muzyki barokowej. I...
„O ile genialność może się łączyć z człowiekiem po prostu dobrym, Haydn ją posiadał” – pisał o Haydnie w „Wędrowcu i jego cieniu” Fryderyk Nietzsche. „Stworzenie...
20.06.2022, Poznań
KONCERT
Stworzenie świata Joseph Haydn - Dyr. P.Esswood



ALBERT HERRING - Benjamin Britten
Osobliwe miasteczko Loxford to miejsce, gdzie rozgrywa się trzecia w dorobku Benjamina Brtittena opera. Lekki komediowy utwór opowiada historię Alberta, który podobnie, jak inni bohaterowie oper angielskiego kompozytora musi zmierzyć się z opresyjnym światem. Kiedyś powiedzielibyśmy, że jest jedynym sprawiedliwym, dzisiaj, że nerdem. Reżyserii spektaklu podjęła się Karolina Sofulak, znana z głośnej...
Osobliwe miasteczko Loxford to miejsce, gdzie rozgrywa się trzecia w dorobku Benjamina Brtittena opera. Lekki komediowy utwór opowiada historię Alberta,...
26.06.2022, Poznań
OPERA
ALBERT HERRING - Benjamin Britten


