Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni. Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie 9.01.–29.03.2020wt.-nd. / g. 12-20Sala Wystawbilety: 20 zł (n), 15 zł (u), 10 zł (dla grupy od 15. osób, opiekun wstęp wolny)  Kuratorki:Katherine Wodehouse / Ashmolean Museum, Uniwersytet OksfordzkiKrystyna Kulig-Janarek / Muzeum Narodowe w Krakowie Obraz „Impresja: Wschód Słońca” Claude’a Moneta wystawiony w 1874 roku, zainspirował nie tylko c
Organizator

Centrum Kultury ZAMEK

Sala Wystaw Święty Marcin 80/82 61-809 Poznań

Dane kontaktowe

Święty Marcin 80/82
61-809 Poznań

terminy od 09-01-2020 do 29-03-2020
Sprzedaż online kończy się : 20-01-2020 23:59


2020-01-09T00:00:00+0100 2020-03-29T00:00:00+0100
Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni
Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni Centrum Kultury ZAMEK
od 09-01-2020 do 29-03-2020 Poznań Sala Wystaw

Opis wydarzenia:

Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni. 
Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie
 
9.01.–29.03.2020
wt.-nd. / g. 12-20
Sala Wystaw
bilety: 20 zł (n), 15 zł (u), 10 zł (dla grupy od 15. osób, opiekun wstęp wolny)
 
 
Kuratorki:
Katherine Wodehouse / Ashmolean Museum, Uniwersytet Oksfordzki
Krystyna Kulig-Janarek / Muzeum Narodowe w Krakowie
 
Obraz „Impresja: Wschód Słońca” Claude’a Moneta wystawiony w 1874 roku, zainspirował nie tylko cały nurt w historii sztuki, ale także rozpoczął rewolucję w dziedzinie technik artystycznych i w sposobie myślenia o sztuce. Choć sam Monet pozostał wierny malarstwu, to Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Cézanne, Pierre-Auguste Renoir, Berthe Morisot oraz Mary Cassatt zdecydowali się tworzyć także w innych technikach. Ich twórczość graficzna jest w większości nieznana szerszej publiczności, ale stanowi fascynujące przedłużenie oraz dopełnienie ich sławnych dzieł malarskich.
 
Na wystawie można zobaczyć dwie kolekcje muzealne.
 
Pierwsza z nich składa się z 34. grafik (akwaforty, litografie, akwatinty, suchoryty) i należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów poza Francją – Ashmolean Museum w Oksfordzie. Może się ono poszczycić się niezrównaną kolekcją dzieł m.in. Camille’a Pisarro – szczególnie oddanemu grafice spośród wszystkich twórców z kręgu impresjonistów. Muzeum pozyskało ją dzięki darowiznom spadkobierców artysty. Znajdziemy tu charakterystyczne dla impresjonistów tematy jak: portrety, życie nowoczesnego miasta, krajobrazy i zjawiska pogodowe. W grafikach, podobnie jak
w obrazach, artyści korzystali z nowatorskich technik i kultywowali estetykę wykonania. 
 
Druga kolekcja, złożona z 10. prac, to fragment zbiorów nowoczesnej grafiki francuskiej z Muzeum Narodowego w Krakowie, z kolekcji Feliksa Jasieńskiego (1861-1929). Jasieński był miłośnikiem sztuki, muzyki i literatury, podróżnikiem, pisarzem i dziennikarzem, przyjacielem i mecenasem polskich artystów, wreszcie wybitnym kolekcjonerem i największym polskim darczyńcą muzealnym.
 
Ekspozycja w Centrum Kultury ZAMEK pozwala nie tylko odkrywać prawdziwie modernistyczny charakter tego mniej znanego dorobku impresjonistów, ale ukazuje również twórczość ich poprzedników, którzy jako pierwsi starali się uzyskać „oryginalne” grafiki oraz ich następców. Na wystawie zobaczymy m.in. prace takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Pierre-Auguste Renoir, Henri de Toulouse Lautrec, Édouard Manet, Édouard Vuillard, Pierre Bonnard.
 
Wystawie towarzyszy program edukacyjny − wykłady, warsztaty, lekcje muzealne, spotkania i oprowadzania.
 
Na zajęciach przedstawimy rozwój technik druku − akwaforty, akwatinty czy suchej igły oraz znaczenie grafiki warsztatowej dla rozwoju impresjonizmu i europejskiej sztuki nowoczesnej. Odpowiemy na pytanie o cel tworzenia druków (w jednym z najbardziej charakterystycznych okresów rozwoju malarstwa europejskiego), które były efektem rodzącego się właśnie szerokiego rynku sztuki oraz druku artystycznego jako formy użytkowej.
 
Ekspozycja zostanie wzbogacona również o XIX-wieczny warsztat graficzny.
 
Organizatorem wystawy są: Ashmolean Museum w Oksfordzie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Centrum Kultury ZAMEK oraz Miasto Poznań.
 
Mecenasem wystawy jest Santander Bank Polska
 
 
 
Lucien Pissarro (1863-1944)
 
Kobiety pielące trawę, 1894
 
© Ashmolean Museum, Uniwersytet  Oksfordzki / © Ashmolean Museum, University of Oxford
Inne wydarzenia
Bilety na: Zwiedzanie Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu
Muzea
Zwiedzanie Muzeum Broni Pancernej w Po...
Poznań - 21 stycznia 2020 INFO
Używasz starej wersji przeglądarki! Zalecamy aktualizację przeglądarki do najnowszej wersji lub wybór innej jeśli aktualizacja nie jest możliwa.