Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Mozart, Elgar

Organizator:Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego SemkowaWykonawcy:Katarzyna Budnik - altówka Maria Machowska - skrzypcePolska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego SemkowaGeorge Tchitchinadze - dyrygentProgram:Wolfgang Amadeus Mozart  - Uwertura do opery Così fan tutte KV 588, Sinfonia concertante Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę***Edward Elgar - Wariacje Enigma op. 36Dwa lata po praskim sukcesie Don Giovanniego Mozart sięgnął ponownie (i po raz ostatni) po tematykę buffa
Organizator

Polskie Radio SA

Studio Koncertowe Polskiego Radia im.Witolda Lutosławskiego Z. Modzelewskiego 59 00-977 Warszawa

Dane kontaktowe

al. Niepodległości 77/85
00-977 Warszawa

Sobota 22 lutego 2020 19:00
2020-02-22T19:00:00+0100
Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Mozart, Elgar
Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Mozart, Elgar Polskie Radio SA

Opis wydarzenia:

Organizator:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa


Wykonawcy:
Katarzyna Budnik - altówka
Maria Machowska - skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze - dyrygent


Program:
Wolfgang Amadeus Mozart  - Uwertura do opery Così fan tutte KV 588, Sinfonia concertante Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę
***
Edward Elgar - Wariacje Enigma op. 36



Dwa lata po praskim sukcesie Don Giovanniego Mozart sięgnął ponownie (i po raz ostatni) po tematykę buffa, opowiadając tym razem, znów wspólnie z librecistą Da Pontem nader frywolną historię zakładu, którego przedmiotem miała być zrealizowana w ciągu jednego zaledwie dnia zamiana narzeczonych pomiędzy dwoma kawalerami i mający z niej płynąć morał o niestałości niewieścich uczuć („tak czynią wszystkie...”). Così fan tutte w porównaniu do wcześniejszych arcydzieł zdaje się zewnętrznie nieco mniej efektowne. Mozart ponownie jawi się nam jako klasyk, poszukujący formalnej równowagi i harmonii. Pogodna opera poprzedzona uroczą, żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.
Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę (drugie dzieło tego rodzaju, po nieco wcześniejszym w tej samej tonacji na obój, klarnet, róg i fagot) powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą – najpewniej przy okazji podróży, której trasa wiodła przez (słynący wówczas ze znakomitej orkiestry) Mannheim do Paryża, zapewne z myślą o występach w tych ośrodkach, choć niewiele wiadomo o jej recepcji; później na długo popadła w zapomnienie. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.
Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie. Podobno ich pomysł wziął się z muzycznego żartu – Elgar zabawiał swą żonę Alice fortepianową improwizacją, podczas której opracowując wariantowo pewną melodię, starał się stworzyć dźwiękowe „wizerunki” jej, siebie samego oraz grona przyjaciół domu (sugerując zgadywanie, o kogo chodzi). Alice uznała ów pomysł za interesujący i nakłoniła męża do rozwinięcia i zapisania tej improwizacji. Za podstawę cyklu posłużył temat-zagadka: według Elgara jest on jedynie kontrapunktem do pewnej bardzo znanej melodii, która sama pozostaje jednak utajona, a poszczególne ogniwa kodują inicjałami postacie z grona znajomych, kreśląc ich symboliczne, dźwiękowe portrety. Oryginalna i atrakcyjna koncepcja cyklu, jego brzmieniowa uroda i barwna orkiestracja sprawiły, że nie tylko rozsławił on nazwisko kompozytora wśród współczesnych, ale też wprowadził je na trwałe do panteonu najwybitniejszych twórców brytyjskich, a liczne jego dzieła – do kanonu orkiestrowego repertuaru, choć żadne z innych dokonań Elgara nie dorównało sławą Enigmie.
                                    
                                                                   Piotr Maculewicz



CENY BILETÓW:
1.    Bilety normalne: 35 zł
2.    Bilety ulgowe: 25 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Inne wydarzenia
Bilety na: VI Gala KOBIETY KOBIETOM - Krystyna Janda i Magda Umer
Koncert
VI Gala KOBIETY KOBIETOM - Krystyna Ja...
Poznań - 20 stycznia 2020 INFO
Bilety na: Pawbeats Orchestra
Koncert
Pawbeats Orchestra
Białystok - 20 stycznia 2020 kup bilet od 119 zł
Bilety na: Scena młodych / Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Koncert
Scena młodych / Polska Orkiestra Sinfo...
Katowice - 20 stycznia 2020 INFO
Bilety na: ORDONKA
Koncert
ORDONKA
Łódź - 21 stycznia 2020 kup bilet od 55 zł
Bilety na: WIECZÓR KOLĘD Z CHÓREM CANTABILE
Koncert
WIECZÓR KOLĘD Z CHÓREM CANTABILE
Gorzów Wielkopolski - 22 stycznia 2020 kup bilet od 10 zł
Bilety na: ,,Kąpiel w dźwiękach mis i gongów
Koncert
,,Kąpiel w dźwiękach mis i gongów" - k...
Poznań - 22 stycznia 2020 INFO
Bilety na: KONCERT SEMESTRALNY PSM
Koncert
KONCERT SEMESTRALNY PSM
Jelenia Góra - 23 stycznia 2020 kup bilet od 10 zł
Bilety na: LATYNOSKI KARNAWAŁ
Koncert
LATYNOSKI KARNAWAŁ
Jelenia Góra - 23 stycznia 2020 kup bilet od 30 zł
Używasz starej wersji przeglądarki! Zalecamy aktualizację przeglądarki do najnowszej wersji lub wybór innej jeśli aktualizacja nie jest możliwa.